Piratpartiet breddar sig och kallar allt för kultur

Det går uselt för PP i Sverige och därför försöker man bredda sig för att locka flera väljare. Det är mycket tveksamt om detta hjälper, då måste man ju också tydligare ta ställning i klassiska höger/vänster-frågor, vilket kan stöta bort de med dragning åt höger. Tidigare har man ju drivit att man INTE ska ta ställning annat än i fildelningsfrågan och i de frågor som man anser vara kopplade såsom yttrandefrihet, integritet osv.

För att komma vidare så diskuterar man olika förslag på Nu breddar vi Piratpartiet. Det är oerhört spretigt men det är en underhållande läsning, den som vill ha ett gott skratt kan gärna kika in där då och då.

Rösträtt åt alla

Förslagsställaren föreslår att man avskaffar rösträttsåldern helt, alltså inte bara sänker den till 17 år, 16 år eller liknande. Förslagsställaren anser alltså att alla, från nyfödda och uppåt ska ha rösträtt.

Jag blandade mig i debatten och skrev ett sakinlägg om att jag dels anser att en sänkning inte är rimlig eftersom ett ansvarsfullt röstande kräver en viss mognad och ska man inte göra individuella mognadstester så måste man gå på ett genomsnittsresonemang. Enligt min personliga bedömning är 18 år i lägsta laget och gränsen ska absolut inte sänkas. Förutom detta skrev jag om att det är högst olämpligt att låta barn få ansvaret att rösta, vilket innebär att politiker, föräldrar osv. kommer att kunna utöva påtryckningar och det är inte rätt mot barnen. Det är svårt nog att rösta, ska man tvinga sin 3-åring att avge en röst? Ska politiker komma på besök på dagis och skolor för att få barn att rösta? Nej, det är ett fullständigt idiotiskt förslag!

Anna Troberg ogillade mina sakinlägg och antydde att jag trollade. När det gäller kreativa ordval som kulturdelning istället för piratkopiering så börjar ju PP få fler och fler sådana med tiden. Att kalla någon för troll brukar vara deras sätt att bemöta saklig kritik. Troll enligt PPs ordbok är alltså en person som är emot Piratpartiets politik.

Förbjud inte tobakskulturen

I princip allt som pirater gillar verkar man kalla för kultur, något som man sedan kan utöva kulturdelning på.

Piratpartiet har alltid verkat för att bejaka kulturell mångfald. “Live and let live” bör vara våra ledord i den här typen av frågor. Kväs inte tobakskulturen!

Läser man PP:s principprogram och söker på ordet kultur så hittar man hela 60 träffar, det måste väl vara något av ett rekord. Men kallar man allt för kultur så blir det inte så konstigt. Det trista med PP är dock att man urholkar betydelsen av olika ord, man får hoppas att deras märkliga användning av ord inte får något större genomslag.

Vad finns det mer för slags kultur som man vill värna om? Plankakulturen? Snattarkulturen? Svartjobbarkulturen? Fortkörningskulturen? Skolkkulturen? Bidragskulturen? Gå och dra-kulturen?

Ska cannabis vara regeringens business?

Ja just det, drogkulturen och specifikt cannabiskulturen:

Piratpartiet kritiserar samhällets sätt att kriminalisera en hel generation kultur-delare. Vi förespråkar tyngden av att se förbi gamla idéer för att istället anpassa oss efter teknik och forskning. Pirater anser att det är vår kulturella och lagliga rätt att fildela den informationen vi vill med allmänheten genom internet. Piraterna och Cannabisrörelsen sitter i samma båt. Dock har de byggt båten, för landets cannabisbrukare har suttit i den här sitsen i många år före oss pirater.

Ni börjar kanske se mönstret?

 

35 svar

  1. Det mönstret jag ser är att breddningsbloggen uppmärksammas av fler och fler och att den leder till många intressanta diskussioner. Det tycker jag är trevligt.

    Som du kan se i kommentarsfältet till breddningsinlägget om tobakskultur så har även många pirater ogillat den där ”skydda tobakskultur”sretoriken som Staffan använde sig av.

    Angående Annas kommentar så är alla inblandade på det klara med att du vill Piratpartiets sämsta, inte Piratpartiets bästa. Breddningbloggen är ju till för de som vill Piratpartiets bästa.

    • ”Angående Annas kommentar så är alla inblandade på det klara med att du vill Piratpartiets sämsta, inte Piratpartiets bästa. Breddningbloggen är ju till för de som vill Piratpartiets bästa”

      Jag diskuterade sakfrågan, det var det jag trodde var syftet. Det måste väl vara jättebra att få alla typer av åsikter, även från meningsmotståndare, då kan man ju lättare få koll på vad det finns för invändningar. Vad är problemet?

      Angående ”vill Piratpartiets bästa” så går det inte att uttala sig om vad detta är, inte ens från medlemmarnas sida. Menar du att man inte tål en öppen debatt där andra än inbitna pirater får lägga sig i? Ynkligt i så fall och då borde man välja ett slutet forum.

      Du verkar ju vilja mitt sämsta men jag tillåter självklart att du skriver här så att det blir en öppen debatt så att man kan få bägge sidornas åsikter. Jag förstår ärligt talat inte varför piraterna vill utöva censur i sina forum och på olika sätt försöka mobba ut eller spärra meningsmotståndare. Detta rimmar ju illa med de rättigheter som de säger sig värna om – men det är ju uppenbarligen bara tomt prat och bortförklaringar för att legitimera piratkopieringen.

      • Jag håller med dig i att det är bra att alla får kommentera och dina kommentarer om mognad bemöts ju även på ett seriöst sätt med riktiga motargument. Jag tycker inte att det är något problem här. Du har inte blivit orättvist behandlad.

        Jag tycker inte heller att Annas kommentar är problematisk. Den insinuerade inte alls att du trollade med dina kommentarer i sakfrågan. Den klargjorde bara att syftet med breddningsbloggen är att bidra med en positiv utveckling av Piratpartiet. Eftersom vi vet att du i allmänhet är totalt emot Piratpartiet så förstår jag inte att du blir så förgrymmad över en sådan kommentar.

        • Jag blev inte förgrymmad, bara förvånad.

          Om mina kommentarer var oklanderliga, och de bemöttes ju bra, vad fanns det då för anledning för Anna att markera?

          Och om hon nu ansåg sig vilja vara emot att ”antipirater” skriver där, varför då inte bara nöja sig med att skriva det istället för att dessutom lägga till det där med trollandet? Jag är övertygad om att piraterna som läser ser hennes antydan om troll som en bekräftelse på att mitt svar där skulle vara att trolla, vilket inte stämmer med verkligheten.

          Det står ingenstans att antipirater inte är välkomna.

          Summa summarum så anser jag faktiskt att jag blivit orättvist behandlad men det är inget jag är speciellt upprörd över, jag är van vid betydligt fulare grepp från piraterna.

          • Jag är en pirat och jag läser INTE hennes kommentar som en anklagelse mot dig. Hon skrev INTE att du trollat i dina kommentarer.

            Du läser det nog bara så eftersom du är inställd på att du ska bli orättvist behandlad, vilket du inte blev. Eller så trollar du när du påstår att du uppfattar hennes kommentar så. Eller så skriver du att du uppfattar hennes kommentar så i syfte att PP ska framstå som orättvis.

            Jag vet inte varför du skriver att du blev orättvist behandlad, men jag tycker inte att du blev det och det gör nog ingen annan heller.

        • […] om det blir uppenbart att någon bara är här för att trolla och inte för att bidra med positiv utveckling[…]

          Det kan ju inte bli tydligare…

          • Jag håller med, det står klart och tydligt att hon inte anklagade någon för att trolla.

          • Jag borde ha skrivit ”Det kan inte bli tydligare för oss som inte tillhör den handfull hängivna pirater som finns kvar…”

            Det KAN iofs bli ännu tydligare, men då hade Anna bränt alla sina chanser till att bli förtroendevald för något parti någonsin i framtiden, så helt rätt hade jag ju inte!

  2. ”Hej Nej till Pirater!
    Det är roligt att du följer vårt utvecklingsarbete, men jag vill redan nu göra klart att detta är en plattform för dem som är intresserade av att utveckla partiet, inte för dem som vill avveckla det. Kort sagt, om det blir uppenbart att någon bara är här för att trolla och inte för att bidra med positiv utveckling, så kommer jag att lyfta bort personen från samtalet.”

    Så om man motsätter sig deras politik så ”trollar” man? Intressant att man förespråkar yttrandefrihet i alla lägen fast de vill inte ha några kritiska röster riktade mot det egna partiet. Dock är man ju van vid hyckleri från pirater vid det här laget.

    • Nej, det gör man inte. Däremot så trollar du när du påstår att Annas kommentar betyder någonting som inte står i den, och jag kunde inte hålla mig ifrån att nappa på din trollning.

      • Vad var det i NejP:s inlägg som var trollning?

        Du bekräftar bara ju min bild av att piraterna ropar troll så fort de får minsta lilla mothugg. Barnsligt!

        • NejP uppgav en felaktighet, vilket gör att man känner sig manad och nästintill tvingad att svara. Jag misstänker att det var en medvetet felaktig beskrivning.

          • Jag såg ingen felaktighet och det var ingen som tvingade dig att kalla NejP för troll bara för att han hade en avvikande uppfattning relativt din.

            Jag ser tyvärr det här gång på gång och jag tycker att det är ett mycket tråkigt sätt att bemöta andra människor på, fjärran den åsiktsfrihet som man säger sig värna om. Åsiktsfrihet för de med ”rätt” åsikter (piratåsikter) uppenbarligen.

            Jag respekterar att piraterna har en avvikande åsikt mot min, alla har rätt till sin åsikt, men varför detta ständiga ropande om troll? Anna har väl sett det här från andra pirater så många gånger att det blev som en reflex för henne att hon skrev det, omedvetet hoppades hon säkert också på pluspoäng från sympatisörerna.

          • Det är en otroligt omogen och osaklig retorik att skrika troll så fort någon har en annan uppfattning än sin egen. Varför inte bidra till en riktig debatt istället och bemöta det jag sa på ett sakligt sätt?

          • Det gjorde jag.
            1. Hon skrev INTE att man trollar om man motsätter sig PPs politik.
            2. Hon skriver INTE att hon är emot kritik. Breddningsbloggen är dock inte stället för att rikta kritik mot Piratpartiet.
            3. Pirater hycklar inte.

          • Nej, du skrev inget av det som du nu skrev. Du skrev att jag trollar för att jag inte uppfattade hennes inlägg på samma sätt som du. Försök vara saklig istället så kan vi föra en mogen debatt.

    • Ja det är svårt att uppfatta det på något annat sätt. Men alla har rätt till sin tolkning.

      • Om man inte tolkar in en massa saker som inte står i inlägget när man läser det så är det helt omöjligt att uppfatta texten på det sättet du och NejP beskriver.

        • Jag kan inte tolka det på annat sätt. Jag gör min tolkning, du gör din, NejP gör sin. Låt det stanna vid detta. Vill du tvinga mig och NejP att tycka som du?

          Yttrandefrihet, åsiktsfrihet? Var???

          • Det handlar inte om att tycka, det handlar om att beskriva en konkret text så som det står istället för att påstå saker som inte står i den. Det som står är fakta och ni beskriver någonting annat.

          • Nej, det hon skriver är inte fakta, fakta är uppställt som i en faktabok. Det hon skriver är ett vanligt mänskligt uttalande som behöver tolkas och kan tolkas på lite olika sätt, det är så det fungerar. När en ”antipirat” skriver något så formligen exploderar vissa pirater i märkliga tolkiningar i sådant som skulle kunna tänkas stå mellan raderna, men när en pirat skriver något så är det fakta! Helt absurt.

            Återigen, kan du inte respektera att jag och NejP gör en annan tolkning? Du envisas till den milda grad att du verkar vara för åsiktsförtryck!

            Anna får gärna förklara sig och förtydliga i sin blogg, utöver detta får du faktiskt finna dig i att olika personer gör olika tolkningar.

          • Det hon skrev står kvar där som ett facit på att det du skriver att hon skrev inte stämmer. Jag respekterar inte att du skriver att det står någonting annat där när det bevisligen inte gör det.

            Antipirater skriver väldigt ofta faktafel som ”Fildelning är stöld”. Det är klart att de som är intresserad av att saker ska beskrivas på rätt sätt kan explodera när ni antipirater påstår sådana felaktigheter. Det är en naturlig reaktion.

            Du vill att jag ska finna mig i din tolkning som acceptabel, men det gör jag inte eftersom det inte är vad som står. Finn dig i det.

          • Seriöst, tror du att någon som läser den här bloggen ska hålla med dig? Inte ens vår vän Donsan lär ju göra det.

            Att du vägrar accepterar ”vår” tolkning är OK. Men förvänta dig inte att någon kommer att acceptera din tolkning som fakta heller.

          • Jag förväntar mig vad jag vill.

          • Bra argument. Jag ska genast anmäla mig som medlem i Piratpartiet, för en sån värld vill jag också leva.

          • Macbajs, vad kallar du en pirat som tror att artikel 19 i FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna pratar om piratkopiering?

          • Så om jag skriver ”ja du har förstås rätt, pirater har ju alltid rätt”, så blir det till fakta? Det kan ju vara menat som ironi. Vi andra verkar uppfatta det Anna skriver som att hon anklagar mig för att trolla eller åtminstone hotar med att jag ska anses trolla om jag inte slutar skriva.

            En sak är säker, värre åsiktsdiktatorer än piratpartister verkar det inte finnas!

            Jag respekterar allas åsikter, alla har rätt till sin personliga tolkning av saker eftersom vi har helt olika bakgrund, erfarenheter, utbildning m.m. Men jag har väldigt svårt för en sådan förtryckarmentalitet som du verkar stå för när det gäller noll respekt för meningsmotståndares åsikter och tolkningar.

            Du ger mig bara vatten på min kvarn när det gäller piraters falskhet, att deras värnande om integritet, yttrandefrihet, människors lika värde osv, att det bara är givet premisserna att man tycker som en pirat och är en pirat. Tankarna går osökt till Animal farm, alla människor är lika värda men piraterna är mer värda och skall ha tolkningsföreträde i alla piratfrågor.

          • Åsiktsdiktatorer va… Du inser ju inte ens själv att säga ja till censur automatiskt innebär att din blogg kunde censureras med Pers våldsporrlänk ovan.

            Börjar vi tolerera censur med avseende på NÅGOT så kommer detta något att börja användas som vapen för att censurera bloggar och andra sidor på nätet.

            Säger någon på en främmande blogg nåt obehagligt? Ja men då så.. slå bara på VPNet och spela apa : skicka in en massa sjuka våldsporrbilder i debatten så plockar pappa staten snart ner de obehagliga åsikterna så vi slipper dem.

          • Ett sådant beteende kommer bara leda till att alla seriösa bloggar kräver inloggning. Nästa steg är att kräva identifiering när man registrerar sig som användare, exempelvis via ett VISA-kort som gör att man kan spåra vem det var som lade upp något olagligt. Allt form av missbruk av friheter kommer bara att göra att det blir mer och mer reglerat.

            Maskeringsförbud vid demonstrationer som stör eller riskerar att störa den allmänna ordningen är något som gäller IRL, det är högst troligt att man kommer att gå mer och mer i den riktningen även på internet. Man ska alltså inte kunna gömma sig under en VPN-tjänst och bedriva hatkampanjer via bloggar, delta i DDOS-attacker osv.

            Det rimliga är att man kan vara anonym men i samband med brottsutredning så ska det finnas möjlighet att häva anonymiteten och kunna identifiera förrövaren pss som man kan mha datalagringsdirektivet.

            Det skulle inte förvåna mig om man som exempel gör VPN-tjänster olagliga om de inte kombineras med datalagring, så att polisen kan få ut IP-adressen för den som använde VPN-tjänsten till något olagligt, men att man samtidigt är anonym i övrigt. Grunden är alltså att anonymitet inte ska få användas som ett medel för att begå brott utan risk för upptäckt.

          • Då säger du själv i praktiken att du vill avskaffa anonymiteten på nätet. Hur tror du då att folk kommer våga lufta sina åsikter? Maskeringsförbud är ett annat ord för tankepolis. Vågar man inte säga vad man tänker så har de som för närvarande tjänar mest på den nuvarande ordningen vunnit (främst monopolister i olika etablerade brancher).

            Det finns ett stort värde i att låta folk få idéer att stå eller falla på egen merit. Du vill avskaffa detta så du kan komma åt och angripa och trakassera personen bakom.

            Det är för att du är jävligt feg och fullständigt usel på att argumentera och behöver ytterligare fulknep i din repertoar för att klara dig undan dina meningsmotståndares argument.

          • Vad det gäller förslaget med VISA är det snarare så att det inte kommer ha en chans. Folk kommer helt enkelt inte gå med på det. De kommer finna nya vägar.

          • Piraterna är fan inte mer ”värda”. Vi är däremot de enda politiker som försvarar din rätt att ha din blogg trots såna sjuka länkar som Wertigon skriver in.

            Din blogg skulle mycket väl kunna misstolkas för att vara en barnvåldsporrblogg om tillräckligt många apor hoppade in och skrev in liknande länkar. Dessa apor kan vara vem som helst, eftersom de kan gömma sig bakom VPN och se ut att vara några andra än vilka de är.

            Vi försvarar din rätt att driva din blogg oavsett hur avvikande åsikter du har eller hur sjuka grejer dina kommentatorer skriver in.

  3. Glöm inte bort Hårdare tag mot brottslingar… Eller vänta nu, det förslaget är ju skutet i sank…

    Breddningsbloggen är ett politiskt forum, det är inte samma sak som piratpartiets sakpolitik. Man måste få prata om samhällsfrågor för att få reda på vad partiet tycker om samhällsfrågorna, men det betyder inte att breddningsbloggen är samma sak som vad partiet tycker.

    Dessutom ger diskussionerna nya infallsvinklar på vettig politik utanför partiets kärnfrågor.

    • Jag läste faktiskt det där med hårdare tag och förstod direkt att det inte skulle falla i god jord bland ett klientel som vill göra allt för att kunna begå brott utan risk för upptäckt och straff.

      • Hur skyddar du barn genom att jaga serienördar då? Jag tror man bör jaga pedofiler och inte serienördar om man vill få fast pedofiler.

Kommentera

