Varför uppmanar ledande piratpartister till lagbrott?

Jag respekterar att olika grupperingar har olika åsikter. Jag respekterar dock inte piraternas syn på att det är OK att bryta mot lagen bara för att man inte gillar den. Jag respekterar heller inte när ledande piratpartister uppmanar till lagbrott. Det visar att man är oseriös och inte platsar som parlamentariker.

Rick Falkvinge är ju numera avpolleterad men under sin tid som partiledare uppmanade han personal på domstolen att läcka ut domen innan den publicerades.

Och i dagarna gör Christian Engström följande uttalande:

SVT-programmet försvinner från nätet den 12 maj, trots att det är ett inlägg i samhällsdebatten som många kan tänkas vilja referera till även senare, och trots att hela programmet redan är betalt med våra gemensamma licenspengar.

Det beror på det upphovsrättsliga regelverk som justitieministern tycker är så bra.

Jag hoppas att någon som vet hur man gör klipper ut det aktuella avsnittet och lägger upp det på YouTube, men eftersom det i så fall är en brottslig handling kan jag inte uppmana någon att göra det.

Men att hoppas att någon gör det ändå är lagligt, i vart fall ännu så länge.

Nu är det inte troligt att han kommer att fällas för det men han verkar tro att ordvalet i en uppmaning till lagbrott spelar någon roll. Att formuleringar om ”hoppas” skulle göra att han går fri fast det han skriver är en solklar uppmaning till lagbrott som ingen kan missförstå.

Varför har pirater så svårt att respektera lagen? Att vilja ändra den är en sak men fram till dess ska man följa den, inte förespråka lagbrott eller rent av uppmana till lagbrott.

Som en parentes så skryter Rick Falkvinge rentav om sina lagbrott, vilket är patetiskt:

When I had a Suzuki Hayabusa motorcycle, I frequently took and enjoyed rides on the highway exceeding 300 km/h. There was nothing abnormal or unusual about that for a motorcycle rider. When fined — once — for speeding, I was disappointed that the fine only stated 183 km/h (but then again, it was an average over a long stretch of road).

Den typen av uttalanden kan bara imponera på fjortisar och personer med motsvarande mognad.

64 svar

  1. Lagar är inte till för att följas till varje pris bara för att någon idiot trixat in dem i lagböckerna. Skulle du respektera en lag som säger att du måste gå i kyrkan varje dag? Eller att du inte får äta knäckebröd? Lagar måste ha en förankring hos folket, annars är de bara ett bevis på förtryck.

    • Jo – lagar ÄR till för att följas, och lagarna detta handlar om har dessutom en bred förankring hos folket – som du säkert kommer ihåg fick Piratpartiet endast 0,65% av rösterna i det senaste valet. I en demokrati är det majoriteten som bestämmer – inte en liten och gnällig minoritet.

      Intressant också att Engström vill att piratkopiorna läggs ut på YouTube som ju faktiskt gör sitt bästa för att följa lagarna och inte på PirateBay om ju ser det som en sport att hjälpa folk att bryta mot dom.

      • Att partiet fick 0.65 procent av rösterna behöver inte betyda något. Det fanns som bekant uppemot 10 andra alternativ att välja på. Det är inte så att man ”antingen är med oss eller mot oss”, det tycker man du borde förstå.

        Men kanske är det lite för mycket att begära av en nikotinberoende byracka med storhunds-attityd. 😉

        • Nej självklart betyder låga stödet på 0.65% inget. Det betyder förstås att majoriteten av befolkningen ville rösta på PP men tvingades välja ett annat alternativ av olika skäl… Snacka om att ha svårt att ta in vidden av valfiaskot!

          • Anonish har rätt. 0,65% betyder enbart att det var 0,65% som röstade PP. Det säger ingenting alls om hur många av dom som INTE röstade PP som sympatiserar med eller ogillar PP. Eller hur?

        • Tur att du använde smileyn, annar hade jag kanske trott att du var obegåvad på riktigt! 😆

          • Mm, hemskt viktigt detta med att ingen på internet får tro att man är obegåvad! Speciellt inte meningsmotståndare, och speciellt inte om man försöker anonymisera sig, då är det ju extraviktigt! 😉

            Hej storebror! *vinkar*

      • Du anser alltså att det som Nejtillpp har gjort, är kriminellt och någonting som majoritet av folket vänder sig emot? Jag syftar på det ”askboden” skrev längre ner i tråden om youtubekanalen: nejtillpp

  2. Det där är ingen uppmaning till lagbrott…

  3. Civil Olydnad
    Syftet med civil olydnad är, förutom den direkta effekten av aktivismen eller vägran, att utmana den lydnad som möjliggör det förtryck, orättvisa eller missförhållande olydnaden vänder sig mot. Genom att aktivisterna tar konsekvenserna av sina handlingar undergrävs i vissa fall den kollektiva rädsla för straff som övermakten vill upprätthålla, och som normalt leder till lydnad. (min fetstil)

    När civil olydnad är berättigad har med individens samvete och känsla för rättvisa att göra – Personer som nejtillpirater skulle följa lagen – oavsett vad den stipulerar. – Sådana personer är en fara i ett demokratisk samhälle – eftersom demokrati kräver aktiva medborgare som vågar stå upp för sina ideal och inte låter sig leda som enfaldiga djur till slakten

    nejtillpirater är för dum för att inse missförhållandet i att man från regeringens sida har införd lagar som omöjliggör det för SVT – ett public service företag – att publicera SVT-program on line – en inskräkning i dels yttrandefriheten och dels rätten till information

    nejtillpirater har egentligen inte mycket att skriva om sedan hans hatobjekt nr 2 Piratpartiet (Falkvinge var nr 1) för en tynande tillvaro – Därav hans inlägg ovan – där han försöker samla – och gjuta nytt mod i sina enfaldiga supportrar – som den ökända Mr Bocken till exempel som – enligt egen utsago – har ett examen från high school (=svensk gymnasium) i USA men ändå fortsatte att hävda att ordet ”author” endast kunde översättas som författare trots att alla tillgängliga lexikon också översätter det som upphovsman. – nejtillpirater försöker att göra en höna av en fjäder – om inte det är patetisk – vad är?

    • Du är fortfarande lika enfaldig som tidigare. Det måste vara jobbigt att leva ditt liv.

      När det gäller ordet Author kan du ju fråga din engelskafröken så kanske hon kan förklara, även om jag tvivlar på att du har kapacitet att förstå.

      Puss i ljumsken!

      • Ni upphovsrättsförespråkare är inte så mycket sämre i enfaldighet heller. Tro att man kan skrämma hela folk och påverka teknikens utveckling med lagstiftning. Ni har då inte lärt av historien…

        Att ge sig på folk med oschyssta metoder slår ofta tillbaks. Oavsett hur ”nobelt” eller ”rättfärdigat” man själv anser att syftet är.

        Ni har visat att ni kan håna folk på internet och slösa bort en massa pengar för kultur-konsumenterna på (för kulturkonsumenten) uppenbara värdelösa grejer som advokatlöner och ekonombonusar.

        Ekonomer får feta bonusar för att förhandla om ”content” kors och tvärs i månader så att vi i Sverige kan ”köpa” något som producerats i utlandet kanske ett halvår efter det dykt upp som torrents på internet. Massa pengar läggs på att jaga pirater – men några mer pengar att verkligen skapa ”content” – det får minsann inte upphovsmännen. Snarare mindre och mindre andel hela tiden.

        Ineffektivt, oerhört slött och ett stort slöseri med pengar.

        Dags att börja inse sin position i praktiken kanske… Nej antagligen kommer detta mörkas och förnekas hela vägen tills ”bubblan” är över oss igen. Då folk fattar att upphovsrätten är helt verkningslös och helt slutar betala för upphovsskyddade verk.

        Skulle verkligen inte förvåna mig om det blir nästa stora ekonomiska bubbla. Det skulle ge ”mediebranchen” en mycket välförtjänt svidande ”reality-check”.

        • Vem/vilka har försökt påverka teknikens utveckling med lagstiftning? Vad jag vet så är ingen teknik olaglig. Bittorrenttekniken i sig är inte olaglig. Men använder du den till piratkopiering så är den det men det är även användning av USB-minne, email, CD-skiva osv. för samma syfte. Det är alltså inte tekniken som är olaglig utan viss användning av tekniken. Steam använder ju bittorrent för att lagligt ladda ner spel till klienterna.
          .

          • Jag hoppas verkligen, för Nejtillpiraters skull, att Youtubekanalen ”NejTillPP” inte är hans/hennes.

            Den som har laddat upp materialet där gör sig nämligen Solklart skyldig till Lagbrott. Materialet där är Kopierat, dvs stulet, från Sveriges Television A.B.

            Notera att det inte är en uppmaning till lagbrott som har skett här, utan här har man gått så långt att man laddat upp upphovsrättsskyddat material och publicerat det för allmänheten via en filmdelarsida.

            Youtubekanalen NejTillPP länkar direkt till den här bloggen, vilket förklarar hur jag hittade hit.

            Det kommer att bli intressant att se vad registren ur IPRED, FRA och det stundande Datalagringsdirektivet kommer att ge mig för uppgifter, så att den som gjort sig skylldig till Lagbrott bakom NejTillPP på Youtube kan spåras och dömas.

          • Notis: Youtubekanalen NejTillPP favoritmarkerar även videoklipp som:

            ”SD kräver hårdare tag mot kriminella”, ”Afghansk lag tvingar kvinnor till sex” samt ”Irakisk gruppvåldtäktsliga fast i Södertälje”

            -vilket på intet sett är någon olaglig handling i sig, men är föga förvånande.

          • Vad hände egentligen med det där uttrycket att man först är skyldig när man har blivit dömd som de flesta pirater så ivrigt påtalar, särskilt när man snackar om killarna bakom Pirate Bay ?? Gäller narturligtvis bara får de som är pro-fildelning….

          • Fråga trådskaparen?

          • Jag har inget med den kanalen att göra, jag har inte sett den förrän nu.

      • Ja bara se vilka polare nejtillpirater samlar omkring sig – Är det inte höjden av enfaldighet att fortsätta att envisas med att man har rätt – trots överväldigade bevis om motsatsen – och sedan försöka släta över sin uppenbara dumhet med obsceniteter?

        Är det verkligen någon som kan ta Mr Bocken på allvar – när han så uppenbart har visat att han inte är vid sina sinnens fulla bruk? – *lol*

        Han skryter om en high school examen (= som en svensk gymnasium examen) och tror att det gör honom till en auktoritet som kan vifta bort alla lexikon och artiklar där man använder ordet i betydelsen ”upphovsman” och fortsätta hävda att han har rätt i sin tolkning att det engelska ordet author enbart kan betyda författare och inget annat – Om inte det är höjden av enfaldighet – Ja vad är?

        Och innan en annan polare till nejtillpirater – den gode Sten börjar sin mantra om vad jag visste och inte visste – jag kan i alla fall erkänna när jag har haft fel – vilket har hänt vid ett par tillfällen – Jag malar inte på att jag har rätt trots överväldigande bevis

        Jag bara säger – alla nejtillpiraters supportrar på denna blogg är bara ett gäng ynkliga personer – som drivs av en enda sak – sitt hat mot Piratpartiet och dess ledare

        Men kan de framföra några tunga argument som de kan stödja med fakta eller oberoende rapporter eller studier varför de är så fanatiska emot 2 miljoner av deras fildelande landsmän och varför de är så rabiata i sitt motstånd mot fildelning och en reform som skulle tillåta privatpersoner att fildela utan kommersiella vinstintressen? – Jag har då än så länge inte sett någonting – *lol*

      • @Bocken

        ”När det gäller ordet Author kan du ju fråga din engelskafröken så kanske hon kan förklara”

        Havdar du FORTFARANDE att Author endast betyder forfattare? Skrattretande. Du skulle nog behova komma ut i stora varlden lite mer.

        Appropa Svenska engelskalarare, sa ger jag inte mycket for dom. De kan ofta MINDRE an sina elever.

        • Vad har du för belägg att elever kan mer än lärarna ?? Min egen dotter är 8 år, och hennes lärare kan mer än vad dottern kan….

          • @Johny

            ”Min egen dotter är 8 år”

            Jo, de lar ut valdigt mycket engelska i den arskursen… NOT!

            Nar jag var 8 ar sa kunde jag engelska flytande, da jag lart mig detta pa egen hand. Men jag tror att min situation ar ett specialfall. Dock visade det sig att de engelsa larare jag och mina medelever haft under grundskolan hade VALDIGT begransad kunskap. Jag sjalv blev anklagad for att fuska pa en av mina uppsatser da jag anvade ord och fraser som min larare inte kande till. Sa, jag har belagg for mitt uttalande.

          • Det ar ganska sa traffande. Trist men sant, svenska larare ar inte sa duktiga. Lararutbildningen maste bade fa hogre status och kunna ge hogre lon for duktiga larare.

            Atminstone sa var flera av mina larare i grundskolan ”duktiga” nog att inse att vissa elever var duktigare och att inte pressa dessa pa osmidiga vis. Det ar mer an vad manga vuxna forstar.

  4. Patetiskt? Ja om man läser lite av Donsan inlägg på nedan sidor så tror jag att definitionen är mer än väl beskrivande.

    Som följande exempel först med Donsans inlägg och sen med ett svar från S R Larsson
    ” Donsan – Oh – *lol* – nu är Hayek – din mentor ute och cyklar? – yeah right! – Milton Friedman var av samma uppfattning – men hey – du vet naturligtvis bättre än 2 framstående nobelpristagare.

    Larson – Ja, det gor jag. Ingen av herrarna fick priset for forskning inom egendomsratten, men det vet inte du.”

    Och sen finns det drösar av liknande exempel på Donsans härjande nedan.

    http://www.hayekinstitutetsverige.com/2008/11/jan-guillou-pratar-fildelning-med.html

    http://mikaelwendt.blogspot.com/2008/11/betalning-fr-fildelning-r-sjlvklart.html

    http://christermagister.wordpress.com/2008/11/20/fildelning/

    http://attila.tecknare.se/voddlerhysteri/

    http://www.internetdagarna.se/track/media/fildelning-den-langsamma-kusinen-fran-landet

    http://rasmuspersson.blogspot.com/2008/12/legalisera-fildelning.html

    http://www.journalisten.se/kronika/20008/varfoer-stoedjer-journalister-piratister

    http://anniejohansson.se/2008/04/17/upphovsratten-2030-mycket-lyckat/

    http://www.andreasekstrom.se/2008/12/20/icke-ansvar-som-politisk-ide/

    http://blogg.aftonbladet.se/28783/2009/05/1201753

    http://80.76.149.134/asikter/bloggar/carlbom/2009/03/02/fildelartugget-bara-egoist/index.xml?month=mars&year=2009

    http://johanlinander.se/blog/2008/06/10/krav-pa-upphovsrattskommission/

    http://www.dagsbild.se/blog/default.php?sortorder=2

  5. Och en annan sak – allt gnäll från nejtillpirater om att jag ständigt går till personangrepp när jag kallar honom en enfaldig idiot – vilket han otaliga gånger har bevisat att han är genom hans ständiga och fanatiska angrepp på Piratpartiet – ett parti så litet att det inte har en chans att påverka politiken i Sverige – Bara en riktig hatfylld och ynklig person kan hålla på och på med alla dessa idiotiska och meningslösa inlägg som varken gör från eller till längre

    nejtillpirater har också många gånger vägrat svara på mina kommentarer med hänvisning till mina ”personangrepp” – men han har aldrig fälld en enda negativ kommentar till Mr Bockens vidriga obsceniteter – ja rent av välvilligt stött Mr Bocken i hans idiotiska blaha – blaha kommentarer – Det gör nejtillpirater inte bara till en enfaldig idiot – utan dessutom till en hypokrit

    Om nejtillpirater verkligen har några tunga argument till sitt motstånd mot fildelning och hans 2 miljoner fildelande landsmän – då har han än så länge gömt undan dessa väl – Allt han förmår är att komma med skällsord som kriminella – snyltare och fuskare och en massa lögner som han aldrig tar sig mödan att ens försöka ge en sken av trovärdighet genom att på något sätt presentera något som kan likna bevis

    Är det verkligen någon som fortfarande kan ta denna enfaldig babblande idiot på allvar?

  6. ”Är det verkligen någon som fortfarande kan ta denna enfaldig babblande idiot på allvar ?”

    Du verkar ju göra det eftersom du ständingt återkommer hit. Eller, har du inget annat och göra på anstalten ??

  7. En intressant studie. (Och helt oberoende kan man tillagga)

    http://www.thinq.co.uk/2011/3/15/cutting-prices-only-way-stop-piracy/

    • Tycker det ar modigt att pasta att nagot ar helt oberoende. Men jag haller med om tesen. Framforallt att se till att de som konsumenterna ser som ”skaparna” av nagot far en skalig andel av pengarna som omsatts ar en viktig del for att aterskapa fortroendet for ”underhallningsbranchen”.

    • Intressant eftersom den också verkar komma fram till att det är snålhet och girighet som driver piratrörelsen, snarare än nån slags politisk övertygelse om att skapa en bättre värld.

      • Det kan ju vandas och stamma in med mediebolagen med. Det ar deras snalhet och girighet som skapar pirater. Sa det argumentet ar ett dubbelteggat svard min kare Thomas.

        • Touché 🙂

          Fast – underhållningsbolagen är ju vinstdrivande företag. Piraterna har ju åtminstone nån slags officiell ambition att ”rädda världen”.
          Ungefär som Don Quixote 🙂

          • ”Piraterna har ju åtminstone nån slags officiell ambition att ”rädda världen”.”

            Nja. Skulle inte halla med om det. Dock ar bade pirater och PP stora foresprakare for ratt till privatliv och mot massavlyssning av staten. De flesta av dessa nya integritetskrankande lagar som man infort av s.k. ”terroristbekampar” ideal ar inget annat an lagar framtvingade av en industri som ar en av de girigaste fenomenen i varlden just nu. Detta kan man ju latt se genom att lasa manga av de ”Cable-gate” breven som Wikileaks har slappt.

            Media industrien har fatt riktigt hjarnslapp nu for tiden. Titta bara pa fallet GeoHot VS Sony. Har pastar sig Sony att man inte for andra pa hardvara man KOPT. Koper jag hardvara, ar den min att gora vad jag vill med. Om jag vill kasta ut den genom fonstret eller skanka bort den, sa ar det INGET som Sony har med att gora om. Vill jag oppna upp den och pilla med innehallet sa ar det upp till mig, INTE Sony. Det roliga i sammanhanget ar att det finns en class-action MOT Sony just for att de i senaste uppdateringen tog bort multi-OS funktionen. Da fick agarna av konsollen helt plotsligt valja att antingen ha en spelkonsol eller en multi-OS plattform. Detta i direkt strid med vad de som kopt konsollen en gang i tiden blev lovade.

            Likasa ar det upp till mig som konsument att bestamma hur JAG vill uppleva den median jag bestammer mig for att nyttja. Inga jakla DRM fyllda musikskivor(Se Sony root-kit)/filer kommer in i mitt hus. VAR jag vill spela den musik jag vill lyssna pa ska bestammas av MIG, inte nagot foretag.

            http://au.ps3.ign.com/articles/108/1087583p1.html

            http://news.cnet.com/8301-13506_3-20029892-17.html

            En bra lista
            http://www.learnoutloud.com/content/blog/archives/2006/11/the_top_10_argu.html

            Kan fortfarande inte fatta hur Sony anstallda klarade sig undan fangelse med detta tilltag. Vilken annan person/organisation hade blivit falld med x-antal dataintrangsfall.
            http://www.wired.com/politics/security/commentary/securitymatters/2005/11/69601

            En lag for gemene man, en annan for de med makten(pengar)

          • Konsumenter vill alltid ”ha saker billigare” så långt det är möjligt. Det är inget pirat-specifikt. Samma grej i alla tider. Folk började dissa handgjorda kläder så fort textilindustrin tog fart. Folk började dissa skomakare så fort vi fick industriell tillverkning av skor osv. Jobbigare och dyrare att reparera ett par skor än att köpa nya.

            På samma vis kommer folk dissa upphovsrättsförvaltare nu när vi har internet och fildelning. Man får ju mer för pengarna om man betalar direkt till skaparna.

            Ju billigare och effektivare man kan framställa varor och tjänster, desto mer värde får våra pengar. Det är en av de viktigaste sakerna som driver världen framåt.

          • Industriellt tillverkade skor är ändå en laglig tillverkning, om vi inte pratar om piratkopior förstås. Piratkopierad musk och film bygger på lagbrott.

            ”På samma vis kommer folk dissa upphovsrättsförvaltare nu när vi har internet och fildelning. Man får ju mer för pengarna om man betalar direkt till skaparna.”

            Du menar att man får mer för pengarna om man slipper betala för sig? Hur många av alla miljontals nedladdningar av upphovsrättsskyddade filer leder till att betalning sker direkt till skaparna? Antagligen en försumbart liten andel. Svepskäl!

          • ”Industriellt tillverkade skor är ändå en laglig tillverkning…”

            Du ska veta att gamla yrkeskategorier lobbade hårt för att få behålla sin ställning och ensamrätt att företaga även förr i tiden.

            Betalningen till skaparna är ju för framtida arbete om något. Gammalt arbete är redan utfört. Du kan inte hävda det finns något ekonomiskt värde i gammalt arbete. Grundförutsättningarna för immateriellt företagande har ändrats oavsett vad du råkar tycka om det faktumet och även oavsett vad som står i lagen.

            Vi kan lagstifta om att upphäva tyngdkraften också tsunamis för den delen om du vill. Fildelning i allmänhet kommer fortsätta vara precis lika omöjlig att stoppa som naturlagar och naturkatastrofer är idag.

          • alltid lika kul när pirater gång på gång letar sig tillbaka till 1800 talets ekonomiska teorier för att på nåt sätt försvara dagens verklighet.
            Väx upp, kom ut på banan!
            Internet är inte ”en fluga”

          • Ja det stämmer, man klarar inte att försvara fildelningen i dagens verklighet utan måste ta till berättelser om isutkörare m.m. Patetiskt sa Bull.

          • Det är inte vi som ska försvara fildelningen, det är upp till er att försvara varför upphovsrätten ska få fortsätta finnas även trots verkligheten har sprungit ifrån er.

          • Precis samma resonemang fördes förr i tiden för protektionistisk politik. Det är lätt för oss alla att inse att utvecklingen skulle hämmats av att godta en sån politik förr i tiden. Var framtidens yrken kommer finnas vet vi inte. Och om vi inte ser till att städa ut de utdaterade yrkena idag så lär vi aldrig få reda på det heller.

  8. Ja – sedan har vi Thomas

    Han påstådd Samtidigt driver PP en politik som direkt hotar jobben inom IT branschen och innovationsföretagen. PP stöder The Pirate Bay och illegal fildelning vilket innebär ungefär 20 000 förlorade arbetstillfällen för IT industrin i Sverige.

    På en begäran om någon slags oberoende rapport eller studie som han kunde stödja påståendet på – kom han med en rapport från BSA som bekämpar företags fiffel med licenser och ville få oss att tro att det faller under begreppet ”illegal fildelning” – *lmao*

    Sedan påstådd han att de företag som är medlemmar i BSA är svenska företag bara för att de är registrerade och verkar i Sverige – *lol* –

    Han ansåg också att den rapport som BSA släppte var att betrakta som en oberoende rapport

    Ja – hur många fler bevis behöver man för att inse att det verkligen är ett gäng enfaldiga idioter som härjar på denna blogg och som dyrkar nejtillpiraters vansinniga hatpropaganda mot Rick Falkvinge – Piratpartiet – 2 miljoner svenska fildelare och allt som kan associeras med dem

    • Det gläder mig Donsan att du äntligen kliver ut ur garderoben som den lilla SverigeDemokrat du är.
      Såklart att SVENSKA företag ska ägas av riktiga SVENSKAR, Helst smålänningar eller dalmasar. Eller kanske av Värmlänningar. Och de ska heta Svenssons Smide eller Anderssons bildelar & skrot.
      Det passar så bra i den unkna white trash du kommer ifrån.
      Ett företag med utländska ägare, så skrämmande!!!

      • Oj, vilka lösryckta anklagelser. Förstår inte ens vem du försöker lura med detdär.

  9. Och Johnny ansåg sig föranlett att komma med följande kommentar:

    Johnny, on 16 mars, 2011 at 21:24 said:

    ”Är det verkligen någon som fortfarande kan ta denna enfaldig babblande idiot på allvar ?”

    Du verkar ju göra det eftersom du ständingt återkommer hit. Eller, har du inget annat och göra på anstalten ??

    Tja – Dels måste man – gång på gång – avslöja alla vansinnigheter som ni enfaldiga idioter påstår här och dels har man ju en förhoppning om att någon av er kanske har någon gnutta av intelligens kvar för att äntligen inse vansinnet i allt som påstås här av er antipirater

    Jag respekterar folk som har en motsatt åsikt som kan debattera på ett vettigt sätt och förstår vikten av att kunna hänvisa till fakta och oberoende rapporter eller studier –

    Jag respekterar folk som har en motsatt åsikt som kan föra ett logiskt resonemang kring dessa fakta och oberoende rapporter eller studier

    Jag föraktar folk som bara är ute efter att sprida hatpropaganda och som kan slänga ur sig vad som helst som låter bra i hopp om att läsarna är fördumma för att inse löjet i påståendena – Ja – sådant folk kallar jag för enfaldiga idioter – och han som driver detta hatblogg är den största idioten av dem alla

  10. Den mest enfaldige idioten år Donsan och det är också den person med allra sämst självinsikt som skriver på denna blogg. När du lär känna dig sjäv så återstår bara att rikta allt förakt åt dig själv och din egen enfald.

    Donsan kan inte ha alla getter i hagen, det är helt klart vid det här laget.

  11. En Googling på Donsans kommentarer visar på ngn som verkligen är besatt och manisk.

    Bla skrevs följande kommentarer på Hayek-institutets hemsida

    ”Donsan: – Oh – *lol* – nu är Hayek – din mentor ute och cyklar? – yeah right! – Milton Friedman var av samma uppfattning – men hey – du vet naturligtvis bättre än 2 framstående nobelpristagare.

    SR Larson: – Ja, det gor jag. Ingen av herrarna fick priset for forskning inom egendomsratten, men det vet inte du.”

    Men ta en titt på galenskapen i full blom nedan;

    http://www.hayekinstitutetsverige.com/2008/11/jan-guillou-pratar-fildelning-med.html

    http://mikaelwendt.blogspot.com/2008/11/betalning-fr-fildelning-r-sjlvklart.html

    http://christermagister.wordpress.com/2008/11/20/fildelning/

    http://attila.tecknare.se/voddlerhysteri/

    http://www.internetdagarna.se/track/media/fildelning-den-langsamma-kusinen-fran-landet

    http://rasmuspersson.blogspot.com/2008/12/legalisera-fildelning.html

    http://www.journalisten.se/kronika/20008/varfoer-stoedjer-journalister-piratister

    http://anniejohansson.se/2008/04/17/upphovsratten-2030-mycket-lyckat/

    http://www.andreasekstrom.se/2008/12/20/icke-ansvar-som-politisk-ide/

    http://blogg.aftonbladet.se/28783/2009/05/1201753

    http://80.76.149.134/asikter/bloggar/carlbom/2009/03/02/fildelartugget-bara-egoist/index.xml?month=mars&year=2009

    http://johanlinander.se/blog/2008/06/10/krav-pa-upphovsrattskommission/

    http://www.dagsbild.se/blog/default.php?sortorder=2

    • ”Jag vet, jag bombar med så mycket skitlänkar jag kan komma över så orkar han nog inte tjafsa utan lägger istället av.”

  12. @ Sten

    Och vad skall dessa länkar betyda? – Jag står för vartenda ord jag har sagt och skäms inte för något – Vad menar Sten att dessa länkar skall bevisa? – Att Sten är en hejare på att Googla? – *lol* – Kan Sten citera några av mina påståenden och visa att jag har haft fel – Länkarna betyder bara att jag debatterar överallt där upphovsrättsförespråkarna sprider sina – på lösa grunder baserade – argument

    Ta dig till exempel – Har jag sett en enda oberoende rapport eller studie från dig som klart och tydligt säger att den illegala fildelningen har haft negativa ekonomiska konsekvenser för upphovsmän eller samhället? – Nähä

    Eller ta den enfaldiga idioten Thomas – som börjar babbla om sverigedemokrater för att jag tillbakavisar hans påstående att t ex HP – Oracle – Apple och IMB är svenska företag? –

    Thomas, on 27 februari, 2011 at 08:16 said:
    Ditt förvirrade prat om svensk IT-industri visar ju verkligen på din totala brist på kunskap.
    Svensk IT-industri består till säkert 80% av företag med utländskt ägande. Ta till exempel de stora drakarna, HP, Oracle, IBM, Apple – svenska företag med utländska ägare.

    Hur enfaldig för man vara? – Sådana är dina polare Sten -Vill du verkligen tillhöra denna grupp av enfaldiga idioter? – *lol* –

    • Jag har förstått att Donsan har svårt att förstå den nya värld vi lever i. Hans ekonomiska världsbild har fastnat i teorierna från industialiserings genombrott på 1800 talet och begrepp som globalisering ligger uppenbarligen helt utanför hans världsbild.

      Nej, det är Andersson och Svensson som ska äga äkta svenska företag, annars räknas de inte!

      En patetisk nolla!

      • Det är ju upphovsrättsförespråkarna som fastnat i ett industri-tänk kring kreativt skapande. Där artisterna bara är en liten ”station” längs med löpande bandet. Där direktörer och ägare är de som styr och ställer och skaparna får finna sig i sin situation att arbeta på bolagens villkor.

        Men i modernt skapande är faktiskt skaparen i centrum. Makten har förskjutits till skaparen och konsumenten, till immaterieindustrins förtret.

        Skaparen kan distribuera sina verk helt utan att behöva anlita bolag till hjälp – och konsumenterna kan ta del av det skapade helt utan att vara beroende av någon mellanhand som exempelvis skivbolag eller bokförlag.

        Dessa har i praktiken ingen kontroll längre. De kan låtsas, skrämmas och säga svåra ord i media. Detta är något de gör för fulla segel. De är fullkomligt livrädda att det ska gå upp för folk att modellen med upphovsrätt är döfärdig.

        När det går upp för investerarna och allmänheten att upphovsrätten är död kan vi vänta oss en redig ekonomisk ”kris”, ”bubbla” eller vad du nu vill kalla det.

        Mycket möjligt den överlägset största hittills.

        • Nu har till och med filmskapare borjat ga forbi de vanliga film studios och slappa filmer och serier gratis genom ett eget film bolag.

          http://vodo.net/zenith

          http://vodo.net/pioneerone

          Ska definitivt kolla dessa nar jag har lite extra tid nagon dag.

          • Japp. Mycket intressant projekt! Man kan se hur mkt de behöver samla in för att finansiera varje nytt avsnitt och efter ha bildat uppfattning ( genom att tanka torrents och titta ) om det som hittills gjort kan man donera därefter. Spännande tid vi lever i =)

      • *lol* – Thomas – Jag antar att Wikipedia också tillhör Sverigedemokraternas läger och att den naturligtvis inte vet vad den talar om – för att den betecknar alla de företag du nämnde som Amerikanska företag – Ja – patetisk är man om man framhärdar att man har rätt – trots överväldigande bevis – och tror sig vara en expert – *lol* – Du och Mr- Bocken ni passar varandra som handsken – Jag har förstått att ni är enfaldiga idioter båda två – *lol*

      • Och Thomas – inte ens dina egna polare här bemödar sig att försvara dina tokigheter – vilket väl borde säga dig någonting? – Tro mig – om dessa företag ens bara lite kunde betecknas som svenska företag – så skulle jag redan ha fått hela gänget med nejtillpirater i spetsen över mig som hökar – Det är nog bäst att du avhåller dig från vidare kommentarer – du har redan överbevisat oss om att du faktisk är en enfaldig idiot – *lol*

  13. Oh – en ny enfaldig idiot – välkommen bland dom övriga idioter – *lol*

    Steve, on 18 mars, 2011 at 21:55 said:

    Den mest enfaldige idioten år Donsan och det är också den person med allra sämst självinsikt som skriver på denna blogg. När du lär känna dig sjäv så återstår bara att rikta allt förakt åt dig själv och din egen enfald.

    Donsan kan inte ha alla getter i hagen, det är helt klart vid det här laget.

    Tja – det är ju hur enkelt som helst att påstå sådana saker – men det är en helt annan sak att bevisa var jag har haft fel

    Jag bemödar ju mig i alla fall att verkligen visa att ni verkligen är en hoper idioter – *lol*

    Men jag antar att man inte kan vänta sig mer av en enfaldig idiot som Steve som utan vidare blajar sina beskyllningar rakt ut i cyber space *lol*

  14. För att ge nejtillpirater och hans antipiratgäng lite perspektiv och funderingar vad gäller nödvändigheten att ha en upphovsrätt – och tanken att en ide kan ”ägas” – postar jag detta Youtube klipp – Det kanske också kan vara till nytta för dem som – utan vidare och några faktastöd – tror att företags fiffel med programlicenser kostar Sverige 20.000 jobb om året och några miljarder i skatteförluster – *lol*

    Johanna Blakely: Lessons from fashion’s free culture

    Klippet är på engelska men jag antar att ni alla – om så behövs – kan ta hjälp av Mr. Bocken som – enligt egen utsago – har ett high school examen från USA *lol* – Jag skulle dock ha ett lexikon till hands i alla fall – för man kan inte helt lita på Mr. Bocken översättningar – *lol*

  15. Ooops – Om länken ovan inte fungerar – Försök med denna istället – My bad – Jag ber om ursäkt

    Johanna Blakley: Lessons from fashion’s free culture

    • Bara en kort kommentar, Donsan, att du inte ens kan försöka förstå den nya tidens ekonomi, där vi idéer är värda mer än pryttlar.

  16. Kul klipp!
    Fast en helt skev jämförelse, det är ju helt olika förutsättningar i de olika branscherna.
    Som Gucci-killen sade, om nån syr upp klänningar som liknar Gucci’s och säljer på Canal street, så drabbar inte det Gucci, de tappar inte några intäkter.

    Lägger man däremot ut senaste Pirates of the Caribbean filmen på TPB så kopierar man den istället för att köpa, vilket innebär att Walt Disney drabbas ekonomiskt.

    Ungefär som om du skulle gå in till Gucci och sno en klänning utan att betala – eller glatt slänga till dem 500 spänn för tyget och sömnaden.

  17. Thomas sa:
    Lägger man däremot ut senaste Pirates of the Caribbean filmen på TPB så kopierar man den istället för att köpa, vilket innebär att Walt Disney drabbas ekonomiskt.

    Och som vanlig griper dessa antipirater sina påståenden ur luften – Det finns inga fakta som kan stödja ovanstående – tvärtom – dom mest nedladdade filmer har även varit dom största ekonomiska succéer – t ex Lord Of The Rings – Mamma Mia – Avatar mm

    Trots 10 år av pågående fildelning och dom senast 3-4 åren fildelning av framförallt filmer

    Evil Pirates: Movie Industry Tops $30 Billion Box Office Record

    När skall Thomas och resten av antipirat gänget här lära sig att underbygga sina påståenden och inte bara blaja ur sig saker som låter bra – Thomas påstår att han – i motsatts till mig – förstår sig på vad han kallar den ”nya tidens ekonomi” men alla hans idiotiska uttalanden – som baseras på ingenting – visar bara att han inte vet vad han yrar om – Har Thomas någon gång citerat trovärdiga nationalekonomer som har kunnat stödja hans påståenden om hur väl han förstår den ”nya tidens ekonomi” – Nej – det är enbart hans egen personliga uppfattning om hans överlägsna kunskaper vi skall lita på – *lol* – Precis som vi kall tro på Mr. Bocken som – enligt egen utsago – har ett Amerikansk high school examen – vilket skulle göra honom till en expert på det engelska/amerikanska språket

    Samma med Sten som påstår sig vara expert på musikbranschen – eller nejtillpirater som tror sig vara en expert på Piratpartiet – Rick Falkvinge – barnporr – upphovsrätt – fildelare och gud vet allt

    Men hårda fakta – oberoende rapporter eller studier – sådant vet de inte vad det är – De bara påstår saker rätt ut i det blå – typ Amerikanska företag påstås vara svenska sådana – företags fiffel med programlicenser blir plötslig detsamma som ”illegal fildelning” – 2 miljoner fildelande svenskar är snyltare – fuskare eller kriminella – ordet ”author” kan bara betyda författare trots att alla lexikon säger det också betyder upphovsman och många engelsk/amerikanska artiklar om upphovsrätt använder ordet just i den betydelsen osv

    Jag däremot låter fakta och oberoende rapporter och studier tala för sig själva – något dessa antipirater har svåra att möta – *lol* – Därför postar Sten en massa länkar i hopp om att kunna ifrågasätta min trovärdighet – Därför avhåller sig nejtillpirater från att besvara mina argument – för att han vet att jag kommer att slå honom om öronen med fakta och oberoende rapporter/studier

    Det är också därför det inte kan betraktas som personangrepp att kalla dem enfaldiga idioter utan de visar gång på gång själva att det är rena rama sanningen

  18. Och på tal om ”giriga fildelare som bara vill gratis” – Så här uppträder nejtillpiraters – Stens och resten av antipirat gängets polare – Dom ökända skivbolag

    Manhattan Federal Judge Kimba Wood Calls Record Companies’ Request for $75 Trillion in Damages ‘Absurd’ in Lime Wire Copyright Case

  19. Lärorikt för alla enfaldiga antipirater – Ny rapport

    Report: Despite Piracy, Music Is More Alive Than Ever Before
    In recent years many academics have researched the supposed link between Internet piracy and the revenues of the major music labels, with varying results. Some have concluded that there is no adverse impact of piracy on sales, others argue that there’s a moderate negative relation, but the overall consensus is that the losses as claimed by the industry itself are hugely exaggerated. (min fetstil)

Kommentera

