Rick Falkvinge är ute och cyklar om penningtvätt

Rick Falkvinge skriver på sin blogg:

Jag var precis på ett seminarium om penningtvätt, där man bl.a. förfasades över en liten butik som uppenbart sysslade med penningtvätt (en liten butik som sålde mobila kontantkort med en årsomsättning på 200 miljoner). Själv förstod jag inte problemet eftersom penningtvätt nu råkar vara helt lagligt i Sverige och det som de sysslade med, följaktligen och per definition, inte är olagligt. De inblandade var alltså inte kriminella och det finns ingen indikation på att de skulle fortsätta med verksamheten i den händelse att den skulle kriminaliseras.

Det är en väldigt märklig verklighetsuppfattning Piratpartiets ledare har. Men piraterna kan ju heller inte skilja på mitt och ditt eftersom man t.o.m. bidrar till massiv medhjälp till brott mot upphovsrättslagen genom att via sitt samarbete med Pirate Bay leverera bandbredd till dem. Angående penningtvätt:

Det finns en penningtvättslag i Sverige som grundar sig på EU:s tredje penningtvättsdirektiv och som gäller i alla EU-länder. Den svenska lagen trädde i kraft 2009-03-15. Men för Rick Falkvinge gäller inga lagar som man inte kan komma runt via s.k. integritet och maximal anonymitet. Det framkallar riktiga rysningar att tänka på att det finns en viss liten men ändå en risk att en helt verklighetsfrånvänd person som Rick Falkvinge kan komma in i riksdagen…

7 svar

  1. Penningtvättslagen som du hänvisar till verkar mest syfta till att ålägga vissa aktörer en skyldighet att dokumentera och i vissa fall informera myndigheter om vissa transaktioner. Det verkar snarare vara 9 kap 6a § i brottsbalken (så som påpekas i en kommentar till Falkvinges inlägg) som gör penningtvätt olagligt.

    Litet konstigt att inte lagarna nämnts under seminariet. Hur som helst så finns det ju fortfarande delar av Falkvinges inlägg som är intressanta (även om jag brukar föredra att ta del av information från flera olika källor innan jag drar några slutsatser).

  2. Lite Off-Topic, men har du lust att kommentera den här artikeln? http://fullmentalstraightjacket.wordpress.com/2010/07/07/men-at-work-och-den-fantastiska-upphovsratten/

    Skivbolagets agerande hindrar fortsatt kulturskapande och utveckling! Här är det tydligt att de bara är ute efter pengarna. Själva upphovsmannen är död sen länge och är troligtvis helt emot skivbolagets idiotiska tilltag.

    • On-topic genom att också vara off-topic: 😉
      Jag skrev ett litet inlägg om det i februari som innehåller YouTube-klipp som gör det möjligt att jämföra låtarna.

      Nejtillpirater verkar inte ha någonting emot sänkta skyddstider om jag förstått saken rätt, men det vore förstås ändå intressant att få det preciserat vad han (/hon?) anser vara rimliga skyddstider. Personligen tycker jag nog mest att historien är ett utslag för ett misslyckande från domstolarnas och lagstiftarnas sida. Det som är anmärkningsvärt är inte att skivbolag vill tjäna pengar utan att de tillåts göra det på det här sättet.

      • Angående rimliga skyddstider så har jag svårt att bedöma detta. Det jag flera gånger hävdat är att jag inte är emot sänkning av skyddstiden av principiella skäl.

        Det jag starkt ogillar är att man har en skyddstid enligt lag medan den praktiska skyddstiden är enstaka dagar innan ett verk kan delas ut till miljontals nedladdare.

        Om en sänkning av skyddstiden kan leda till en harmonisering av laglig skyddstid kontral praktiskt skyddstid så borde alla parter vara intresserade av att kompromissa. Personligen tror jag dock att en sänkning av skyddstiden är ett slag i luften om man inte samtidigt skärper bevakningen och bestraffandet i de fall man bryter mot den.

  3. Chefen för Finanspolisen, som jag refererade på bloggen, var mycket tydlig med att penningtvätt inte är ett självständigt brott. Jag har ingen anledning att misstro vare sig dennes yrkeskunskap (då han trots allt är just chef för Finanspolisen) eller motivation att ge en korrekt bild.

    • Välkommen hit!

      Angående ”inte är ett självständigt brott” så är det en ganska annorlunda formulering än ”eftersom penningtvätt nu råkar vara helt lagligt i Sverige”. Det finns trots allt en svensk lag som syftar till att förhindra penningtvätt och då är det väl ändå ganska magstarkt/missledande att hävda att det är helt lagligt i Sverige.

      Jag undrar också lite vart du vill komma med att säga att penningtvätt är helt lagligt i Sverige, anser du att penningtvätt är av godo, av ondo, eller ställer du dig neutral till företeelsen?

      Wikipedia säger även följande:

      ”De som gör sig skyldiga till penningtvätt kan dömas för penninghäleri enligt 9 kap 6a § brottsbalken till fängelse i högst två år eller om brottet är grovt högst sex år”

      ”Penninghäleri är ett brott avsett att så långt möjligt täcka de straffbara formerna av penningtvätt.”

      Att hävda att penningtvätt är helt lagligt i Sverige är alltså en ren lek med ord och jag undrar vad syftet bakom denna lek är.

    • @Rick
      Det verkar mer troligt att du antingen misstolkat eller missförstått eller vantolkat precis som du – din vana trogen – brukar göra med det mesta.

Kommentera

