Piraterna jublar över att 6% kan tänka sig att rösta på dem

Enligt artikel i SvD idag:

Framgången i EU-valet har inte omvandlats till ett stöd även i riksdagsvalet. I opinionsundersökningarna hamnar partiet på runt en eller en och en halv procent – att jämföra med 7,1 procent i valet till Europaparlamentet förra året.

Den delen om en eller en och en halv procent är spekulativ, enligt senaste publicerade undersökningen av Sifo ligger ”övriga” på 1.7%, alltså summan av Fi, Junilistan, Kalle Anka-partiet , Fantomen, Piratpartiet m.fl. Min bedömning är att opinionsstödet för Piratpartiet/Pirate Bay just nu ligger klart under 1%. I artikeln framgår även:

Enligt Sifo:s senaste siffror svarar runt sex procent av väljarna att de kan tänka sig att rösta på Piratpartiet.

Denna siffra jublar piraterna över men den är ju rent av usel. Jag kan tänka mig att rösta på samtliga riksdagspartier utom kommunisterna. Hemskt ogärna på S men jag skulle kunna tänka mig, i värsta fall. Av de som är utanför riksdagen skulle jag absolut inte kunna tänka mig att rösta på manshatarpartiet Fi, inte heller på Piratpartiet. Hellre på Kalle Anka-partiet eller Fantomen. Ja, jag vet att de två senare inte är riktiga partier men det anser jag inte att Pirate Bay, förlåt – Piratpartiet är heller.

12 svar

  1. Du försöker tydligen dryga ut kassan lite genom att ha http://mafiaa.org/ som arbetsgivare.

    Nåväl…6% är bättre än 5%.

    HEHE!

    • Tvärr måste jag säga att du har fel, jag har ingen arbetsgivare med koppling till denna blogg. Det måste vara svårt att inse men majoriteten av befolkningen anser faktiskt att upphovsmännen ska kunna få ta betalt för sitt arbete, inte att vem som helst ska kunna kopiera deras verk mot deras vilja och mot gällande lag. De flesta orkar inte blogga om detta, men enligt opinionsundersökningar så har PP ett stöd på mindre än 1%, det säger väl det mesta.

      6% är bättre än 5%, den delen verkar du ha förstått.

  2. Det är inte en fråga ifall vem som helst ”ska kunna” kopiera verk utan någon annans tillstånd – faktum är att vem som helst KAN. Samtidigt går det utmärkt att ta betalt för det man gör på en mängd sätt, bara inte när person A ger en gratiskopia till person B.

    Jag tycker däremot inte det är helt oproblematiskt att bryta mot gällande lag. Därför borde lagen ändras, så att privatkopiering blir laglig.

    För övrigt har jag svårt att tro att Maffian betalar denna blogg. Jag har alltid trott att det är en piratpartist som driver en satirblogg, typ Badlands Hyena, fast inte lika vass.

  3. Är det här ett misslyckat försök till en seriös debatt eller väljer du medvetet att lägga dig på en sandlådenivå?

    1. Piratpartiet är inte samma sak som The Pirate Bay. Piratpartiet levererar bandbredd till The Pirate Bay precis som vilken internetleverantör som helst. WordPress hostar din blogg men det gör inte automatiskt att din blogg blir synonymt med WordPress. Visserligen stödjer vi sidan, men inget mer än så.

    2. Jag antar att SvD bygger sin gissning på 1,5% på tidigare statistik/data från Sifo som inte kom med i artikeln. Vad bygger du din gissning på?

    3. Jag förutsätter att Sifo inte frågade ”Kan du tänka dig att rösta på Piratpartiet under pistolhot?”. Det verkar som att du inte riktigt vet vad du vill när det gäller politik, de flesta kan nämligen inte tänka sig att rösta på alla partier. T.ex. så skulle jag kunna tänka mig att rösta på både (s) och (mp) men aldrig (m), (kd), (fp), (c) eller (v).

    4. ”inte att vem som helst ska kunna kopiera deras verk mot deras vilja och mot gällande lag” Det anser inte (pp) heller. Vi vill nämligen _ändra_ lagen så att det blir lagligt. De flesta partierna vill ändra någon lag, eller anser du att alla lagar är perfekta så som de är idag?

    5. Det har aldrig och kommer aldrig att handla om att artister svälter och inte kan leva på sitt jobb. Det här argumentet har besvarats så många gånger att jag helt enkelt struntar i att svara på det.

    • Det är vare sig misslyckat eller ett försök, det är en seriös debatt. Det är upp till dig att göra en annan bedömning.

      1. De flesta anser nog numera att Piratpariet är mer eller mindre synonymt med Pirate Bay i och med att man mycket tydligt visar att man hyllar dem (Falkvinge kallar dem för ikon), levererar bandbredd och t.o.m. avser att styra TPB inifrån riksdagen.

      2. Jag bygger min gissning på data från de senaste månadernas opininionsundersökningar, se bl.a. Novus opinion som har samlat alla i en excelfil. Sifo hade nu senast 1.7% på övriga där PP ingår och enligt tidigare undersökningar från Novus så har PP haft c:a hälften av övriga under tiden PP särredovisades, vilket Novus slutade med pga för låga siffror från PP.

      3. Jo jag vet vad jag vill. Ska man dra saken till sin spets så kan väl alla i någon mån tänka sig att rösta på alla men det beror ju på vilka sämre alternativ det finns. En lista kan man ju alltid göra på nuvarande partier och i min värld slåss då Fi, SD och PP om de ”sista” partierna jag någonsin skulle rösta på om alla andra partiier på något märkligt sätt skulle falla bort.

      4. Nej, alla lagar är inte perfekta och det är helt naturligt att vilja ändra. Men inte att begå brott innan ändring och heller inte att bidra till brott på det sätt som Piratpartiet gör i och med att man levererar bandbredd till Pirate Bay.

      5. Ingen människa behöver svälta i vårt land även om det finns uteliggare eller psykiskt sjuka som kanske svälter och som inte kan eller vill ta sig ur sin egen situation. Artister har rätt att ta betalt precis som vilka andra yrkesgrupper som helst. Vill man inte ha varan/tjänsten så behöver man inte betala men då ska man heller inte ha varan/tjänsten. Det är vanligt sunt förnuft, hederlighet osv och har även stöd i lagen och FN:s allmänna deklaration om de mänskliga rättigheterna. Det är faktiskt inte svårare än så, problemet är bara att piraterna är bortskämda egoister som vill ta sig rätten att roffa åt sig kopior oavsett andras rättigheter och gällande lagar.

      • 1. ”De flesta anser nog numera[…]” Oavsett hur många som anser det så är inte PP och TPB samma sak. ”Många” anser att Moderaterna är idioter (baserat på egna slutsatser, precis som din), ska vi då skriva ”Moderaterna/idioterna fick x % i x opinionsundersökning”?

        2. På den här punkten måste jag säga att du har rätt i din slutsats efter att själv ha kollat Novus undersökning. Däremot vet vi inte vad SvD baserar sitt antagande på men båda din och deras är onekligen väldigt bra slutsatser.

        3. Ja, i dagens politik handlar det ofta om att göra det minst dåliga valet och i mina ögon är det 1- (pp) 2 – (mp) 3 – (s). Jag skulle däremot inte rösta på t.ex. (fi) eller (m) under annat än pistolhot. Jag antar fortfarande att Sifos fråga är baserad på det förstnämnda.

        4. TPB-domen har inte vunnit laga kraft än så webbsidan thepiratebay.org är precis lika laglig som din blogg eller google.se. Sen kan det givetvis ändras i framtiden. Kan även tillägga att TPB-domen gällde drift av tracker, webbsidan samt hosting av torrentfiler. Idag är inte läget detsamma, TPB har ändrat sin verksamhet genom att inte längre ha en tracker. Sen om det gör sidan laglig eller inte kan ingen av oss veta.

        5. Jag anser att rätten att göra vad jag vill med min lagligt inköpta film/cd/bok/etc. (dvs låna ut den, sälja den, slänga den, göra kopior av den, osv.) borde väga tyngre än dagens upphovsrättslagstiftning. Dessutom visar flera undersökningar att kreatörer inte förlorar på fildelning, statistik visar att fildelare också köper mest musik/filmer/böcker, en nedladdning är inte detsamma som ett förlorat köp, 2008 var det bästa bioåret någonsin, osv. (pp) vill ändra gällande lagar, vi har vad jag vet aldrig uppmuntrat brott mot dem (åtminstone inte styrelsen/riksdagskandidater/osv.).

  4. 7% av väljarna i en folkomröstning har ju redan röstat PP, varför skulle då 6% vara någon orimlighet? =)

    • 1. EU-valet har mycket lägre valdeltagande och det öppnar upp för kampanjer som gynnar Piratpartiet med många som är aktiva på nätet
      2. EU-valet kännetecknas av hög andel proteströster, man skulle ofta inte rösta likadant i riksdagsvalet då rösten upplevs som viktigare
      3. Ingen draghjälp av TPB-rättegången i riksdagsvalet
      4. De flesta har vid det här laget genomskådat Piratpartiet, det märks om inte annat på det rekordlåga mediaintresset.
      5. I de senaste opinionsundersökningarna har Piratpartiet legat kring 1% eller mindre.
      6. I EU-valet kunde man i alla fall ge sken av att vara ett riktigt parti men i och med samgåendet med TPB så är det ganska uppenbart att partiet lika gärna kunde heta Pirate Bay-partiet och det lockar företrädesvis omogna killar och många väljer nog bort Piratpartiet i riksdagsvalet eftersom man inte ser det som ett seriöst parti. Kan förstås fortfarande fungera för proteströster.

      Osv…

Kommentera

