Ugglor i mossen angående Piratpartiets medlemsökning

Vi har sett medlemstalet för Piratpartiet rasa de senaste månaderna, till mindre än en tredjedel av antalet för ett år sedan. De senaste dagarna har det ökat ganska kraftigt – och utan att man kan se några speciella nyheter som skulle kunna ligga bakom. Inte ens samgåendet med Pirate Bay påverkade nämnvärt tidigare så vad skulle kunna ligga bakom nu? Är det någon mer än jag som anar ugglor i mossen? Man har ju pumpat in falska medlemmar förut för att skaffa sig fördelar i internvalet så det kanske är något liknande som händer nu. Eller är det någon som kan förklara varför det helt plötsligt ökar med flera hundra medlemmar per dag?

Edit 22 juni, 2010: Beror tydligen på massiv rekrytering under DreamHack, dvs det är en tillfällig effekt.

22 svar

  1. Hej, hej!
    Ingen anledning till ugglor i mossen. Rick har skickat ut ett mejl till medlemmar vars medlemsskap just gått ut och påmint dem om det. Det har resulterat i att ganska många förnyat sitt medlemsskap.
    Ha det så bra,
    Anna
    Vice partiledare PP

  2. Förutom Ricks mejl kan också en bidragande orsak vara de senaste tidens händelser fått personer, som mig själv, att agera mera konkret.

  3. Förutom Annas svar kan man fundera lite på det där med att medlemskapen gäller i ett år, och löper ut ”i realtid”. Jag hoppas det går att länka medlemsgrafer på det här sättet:

    http://data.piratpartiet.se/Charts/MemberCountHistory.aspx?EndDate=2010-06-21&Days=68&XSize=826&YSize=590

    visar årets jättetapp som började på årsdagen av TPB-domen. De sista dagarna pekar uppåt. Men vad hände för ett år sedan?

    http://data.piratpartiet.se/Charts/MemberCountHistory.aspx?EndDate=2009-06-21&Days=68&XSize=826&YSize=590

    En jättetillströmning vid domen, och i dagarna för ett år sedan planade tillströmningen ut, för att lägga sig på en stabil nivå. Det innebär att de som blev medlemmar i protest mot domen för ett år sedan, och inte förnyar medlemskapet, håller på att ta slut. Det vi ser nu bör vara en liten tillströmning som pågått ett tag, men fram till nu helt drunknat i tappet av protestmedlemmar.

    Jag tror man kommer att se en lätt uppåtgående trend i medlemsantalet framöver.

    • ”Det vi ser nu bör vara en liten tillströmning som pågått ett tag, men fram till nu helt drunknat i tappet av protestmedlemmar.”

      Det tror jag inte, det är nog snarare en effekt av Rick Falkvinges mail enligt det som Anna Troberg skrev ovan. Skulle tro att det dessutom är av övergående natur, dvs att tappet fortsätter snart igen

  4. Tja – där ser man hur nejtillpirater resonerar – Genast anar han ugglor i mossan och börjar han i förtäckta ordalag beskylla Piratpartiet för fusk – Som jag har sagt förut – sjuka hjärnor tolkar världen på sitt speciella sätt och drar dom mest underliga slutsatser – nejtillpirater är sannerligen ett speciellt psykfall – Hela hans blogg och alla hans inlägg bevisar det klart och tydligt

  5. Alla missar det helt uppenbara faktumet att Piratpartiet är på Dreamhack med sin största monter någonsin. Det är helt normalt att ragga 500-1000 medlemmar där 🙂

  6. Vad är det som får nejtillpirater att skapa en blogg som denna och få honom att inbilla sig att han för ett ”heligt krig” mot ”kriminella – fuskare och snyltare” – dvs helt vanliga fildelande svenskar?

    Har nejtillpirater kanske utsatts för någon oförrätt av en fildelare – the Pirate Bay eller Piratpartiet? – I hela sin blogg har nejtillpirater aldrig förklarat varför han hatar fildelare – the Pirate Bay och/eller Piratpartiet så till den grad att det har föranledd honom att skapa denna blogg och i vartenda inlägg går till sjukliga angrepp mot dessa

    Inte kan det vara ur omsorg för upphovsmän – Dessa har aldrig bett honom att dra på sig sin rustning och starta korståget – Majoriteten av upphovsmän har aldrig klagat eller protesterat mot den sk ”illegala fildelningen”

    Kan det vara frågan om moralisk indignation? – Det verkar långsökt – Det finns betydlig större och fulare fiskar i affärsvärlden eller inom politiken som skulle vara långt bättre måltavlor än dom 2 miljoner fildelande landsmän som knappast skadar någon – Ja – som i många forskningsresultat sägs vara till fördel för samhället.

    nejtillpirater accepterar vilka lag som helst och vilka rättsliga övergrepp som helst – så länge de går emot fildelare – the Pirate Bay eller PIratpartiet

    nejtillpiraters beteende är ganska obegriplig – Den enda vettiga förklaringen är att det har slagit slint någonstans – kanske när Rick Falkvinge – enligt hans egna uppgifter – har censurerat bort hans kommentarer från Rick’s blogg?

    nejtillpiraters blogg måste vara den enda i sitt slag som helt koncentrerar sig på att sprida gift och sjuka utfall mot allt och alla inte hyser samma sjuka hat mot fildelare – the Pirate Bay eller Piratpartiet.

    Inte i ett enda inlägg i hans blogg finns det tillstymmelse av resonemang – en vilja att lyssna på andra – Allt som presenteras för honom och som kan anses gå emot hans sjuka åsikter avvisas omedelbart med dom mest krystade förklaringar – Han jublar när medlemsantalet för Piratpartiet går ned – och beskyller dem genast för fusk när den råkar stiga

    Det finns inte ett forskningsresultat som visar positiva slutsatser när det gäller fildelning som nejtillpirater helt eller delvis kan acceptera och alla som presenterar sådana fakta för honom avvisas omedelbart som klåpare som misstolkar. – Det är bara i nejtillpiraters egen föreställningsvärld där han besitter alla kunskaper och förmågan att tolka saker och ting på ett korrekt sätt

    Man behöver inte vara utbildad psykiater för att begripa att något är allvarligt fel med nejtillpirater

    • Till skillnad från när Rick Falkvinge censurerar bort piratfientliga men sakliga inlägg i sin blogg så skulle jag ha fog för att moderera bort dig pga dina ständiga personangrepp. Jag skulle råda dig att ställa frågorna du ställer till mig även till dig själv.

      Det du inte tycks förstå är att du som piratanhängare med din debattstil spelar mig i händerna. Hur kan någon tycka att piratargumentation i stil med din och på det sätt du framför den kan vara vettig, sansad eller ens motiverad? Du saknar totalt respekt för mig som människa och du borde rent ut sagt skämmas!

      Det andra du skriver är inte ens värt att bemöta.

      • Gör dig inte löjlig nettillpirater – innerst inne vet du att jag har rätt – och vilken utomstående som helst behöver bara bläddra genom alla dina inlägg här för att begripa att allt inte står rätt till med din psykiska hälsa – Säg mig – på vilket sätt har jag fel i mina anklagelser?

        Min debattstil står jag för – Det finns inget annat sätt att bemöta dina idiotier

        • Donsan,

          Vad är ditt syfte med att använda uttryck som att ”[nejtillpirater] koncentrerar sig på att sprida gift och sjuka utfall mot allt och alla inte hyser samma sjuka hat mot fildelare” eller att ”Man behöver inte vara utbildad psykiater för att begripa att något är allvarligt fel med nejtillpirater”?

          Jämför ditt inlägg med Anna Trobergs ovan. Vilket av dessa tror du gör en nytillkommen läsare mera positivt intresserad av Piratpartiet?

          Tycker du det är angeläget att Piratpartiets synpunkter får en större spridning?

          • Det skulle vara oerhört mycket trevligare om alla piratpartister betedde sig som Anna Troberg. Hon svarar på ett trevligt sätt.

            Hon sköter sig mycket bättre än Rick Falkvinge dessutom, jag tror att han bara svarade på något enstaka av mina inlägg i hans blogg innan han började censurera. Det verkar som att han först valde att försöka tiga ihjäl kritiken och när det inte lyckades så valde han att censurera. Jag tycker att det är synd att han inte vågade ta debatten, vare sig i eget forum eller här i mitt.

            All heder till Anna Troberg som kanske inte deltar så mycket men när hon väl gör det så gör hon det på ett trevligt sätt. Gäller även Mikael Nilsson.

            Både Rick Falkvinge och framförallt Donsan har mycket att lära av Anna och Mikael.

        • Vi tackar Donsan för de inlägg han bidragit med och ber ödmjukast om att slippa läsa mer av detsamma och jag antar att även Anna Troberg och Falkvinge helst skulle slippa se något mer av Donsans texter hädanefter.

          • Håller fullständigt med. Hade jag varit lagt åt konspirationsteorihållet hade jag gissat att det är nejtillpirater som själv kommenterar under annat namn för att skada PP! 😆

            Donsan: En av styrkorna i en demokrati är att alla makthavare, inkl enfrågepartier, kan och ska granskas. Det behövs ingen annan anledning än att de finns där. Du kan själv välja att inte läsa eller ännu hellre bemöta frågorna och kritiken med SAKLIGA argument – något som du hittills misslyckats kapitalt med. Kanske har du inga och är skakad av att dina egna funderaingar och din egen osäkerhet kring PP blir belyst här?

  7. Enligt mig så kan jag för min del inte se nåt överhuvudtaget som Donsan sagt eller säger som inte herr/fru nejtillpirater dagligen själv säger här…

    Som nyss tex, som Donsan pekar på.
    Faktum ÄR ju att när siffrorna går ner för PP slår nejtillpirater klackarna i taket o hyllar att nu är det som HAN vet att det ska vara, detta finns noterat ett stort antal gånger på denna blogg,.
    Nu går dom tydligen upp o direkt är det förmodligen beroende på fusk.Det är ju ingen hemlighet att nejtillpirater ofta upprepar såna dumheter/konstigheter.

    Visst kan det låta lite hårt/dumt/överilat ibland…

    Men varför då bara klacka ner på Donsan?

    Ha det
    Jan

    • Om inte annat så för att Donsan säger sig vara positivt inställd till PP. Nejtillpirater är uttalat negativ till pirater, och medveten om att ju mer bombastiskt han/hon uttrycker sig, desto lättare är det att avfärda allt som knäppsnack.

      Donsan är uttalat positiv till PP, men saknar insikten om vilket intryck giftdrypande och svavelosande texter ger läsaren. Det lilla jag läst av nejtillpirater har gett mig ett betydligt mer sansat intryck. Vore jag bara hälften så konspirationsteoretiskt lagd som MrArboc ovan skulle jag skriva under på hans teori på en gång. 🙂

      • Aha!…?
        Så Donsan får inte säga samma saker som nejtillpirater av det enkla faktum att han/hon är PROpirat medan nejtillpiraters samma resonemang gör det ok för att han/hon är NEJpirat?
        För min del ett mycket märkligt resonemang..

        Ha det
        Jan

        • Donsan får säga precis vad Donsan vill, men sättet det formuleras på hjälper inte piratsaken. Nejtillpiraters resonemang och skäl till att vara mot pirater må vara lite enkelspåriga och insnöade på argument som inte riktigt håller, men stilen är betydligt mer förtroendeingivande än Donsans.

          Risken finns att Donsan faktiskt är Nejtillpiraters främsta medhjälpare, om än oavsiktligt, i kampen mot pirater, just genom att ge intrycket att alla pirater är lika obehärskat stridslystna.

          Det är synd, eftersom de flesta pirater jag växlat ord med är väldigt sansade och välformulerade.

          • ”Det är synd, eftersom de flesta pirater jag växlat ord med är väldigt sansade och välformulerade.”

            Tyvärr har jag inte samma bild, majoriteten av de pirater jag kommit i kontakt med är vare sig sansade eller välformulerade men några av dem är det som tur är. Jag tycker att det är synd, jag skulle gärna kunna debattera sakligt med Donsan utan alla dessa personangrepp och även med Rick Falkvinge om han hade vågat ta debatten. Men nu är det ju som det är och det finns andra som är både sansade och välformulerade att debattera med.

    • Men varför då bara klacka ner på Donsan?

      Underskatta inte läsarnas intelligens. Ingen vill ha åsikter och slutsatser skrivna på näsan.

Kommentera

