Rick Falkvinge trampar ännu en gång i det politiska klaveret

Beatrice Ask föreslår att polis och åklagare ska kunna utdöma straff i fler fall än idag, även när det handlar om fängelsestraff, givet att det handlar om enklare brott och att personen erkänner och är beredd att ta sitt straff. Genom att göra detta så kortar man kötiderna till de lite mer komplicerade brotten, vilket kraftigt gynnar rättssäkerheten. Det är inte rimligt att vare sig misstänkt brottsling eller brottsoffer ska få vänta i flera år på att en rättegång ska komma igång och avslutas, ofta efter överklagande i flera instanser. Det kommer alltid att finnas begränsade resurser och man kan inte korta kötiderna med annat än att ytterligare öka skattebördan eller att dra ner på något annat och det lär inte hända.

Rick Falkvinge och Piratpartiet angriper i princip allt som Beatrice Ask säger. Synd, jag tycker att det här är riktigt bra. Principen kan man knappast säga någonting om, den tillämpas ju redan för brott som inte leder till fängelsestraff. Det handlar alltså endast om att utöka användningen till ytterligare några enklare fall av brott som rattfylleri, de komplicerade brotten ska förstås tas upp i domstol liksom enklare brott där personen inte erkänner eller anser att straffet inte är rimligt i förhållande till brottet. Om inte Piratpartiet anser att den redan tillämpade principen är felaktig så inser jag inte vad problemet är. Man får förstås konkretisera och ta fram en lista på vilken typ av brott det handlar om och ge bedömningsgrunder som leder till en bra rättssäkerhet. Den listan och bedömningsgrunderna kan man förstås ha synpunkter på men det är ju en senare fråga. Genom att föra in det här får man alltså snabbare behandling av mer komplicerade mål och alltså en totalt sett högre rättssäkerhet.

Jag förstår att Piratpartiet/Pirate Bay är emot. Ett införande skulle ju kunna snabba upp behandlingen av komplicerade piratmål som Pirate Bay-målet. Det är en stor skandal att det tar sådan lång tid innan ett avgörande kommer i högsta instans. Det gynnar endast personerna bakom Pirate Bay (numera i officiellt  samarbete med Piratpartiet) och alla miljoner illegala fildelare som kan fortsätta som vanligt i det vakuum som råder i väntan på det slutliga avgörandet.

32 svar

  1. Yeah yeah – Vi har hört gnället om Rick Falkvinge och Piratpartiet från dig förut – Geeezzz – du ärt värre en en gammal käring – Byt skiva någon gång – Du beskyller Rick för att Rick Falkvinge och Piratpartiet angriper i princip allt som Beatrice Ask säger. – Ta en god titt på din blogg – Du är mycket värre än Rick – Gnäll – gnäll – gnäll och inget av värde

    • Kommentera gärna mitt inlägg, det kallas att debattera. Jag hade gärna kommenterat direkt i Rick Falkvinges blogg men som du vet tillämpar han censur och spärrar min IP-adress så jag skriver här istället. Rick skulle dock gärna få skriva här om han vill men jag misstänker att han är för feg för det.

    • Lägg av Donsan!

      OK om du skickar ett mejl till Nejtillpirater med invektiv, men här blir det publikt! Hur tror du en tveksam väljare reagerar när han/hon läser dina utfall? Tar han/hon ditt parti? Ser han/hon dig som seriös?

      Jag håller inte med nejtillpirater om nästan någonting, men just i detta fall står vi på samma sida.

      Det kan hända att du tycker att han/hon hemfaller till personangrepp och osakligheter, men det är i så fall ingen som helst anledning att svara med samma mynt.

      Jag har full respekt för dina sakkunskaper – jag har besökt din hemsida – men hitta för guds skull ett mera attraktivt sätt att föra fram dem på!

      • Intressant att vi är överens i detta fall. Jag tror även att om man försöker leta efter personangrepp på någon från min sida i denna blogg så lär man inte hitta så mycket. Jag försöker hålla debatten saklig men även jag kan ha haft ett olycksfall i arbetet någon enstaka gång eller möjligen missuppfattats.

        När det gäller Donsan så tycker jag att han kan skärpa sig, personangrepp mot mig förekommer i parti och minut här. Jag väljer att inte ta illa vid mig, bl.a. för att Donsan via sina uttryck här är min bästa assistent i kritiken mot pirater och Piratpartiet, vilket du ju också inser och vill få stopp på.

  2. Jag vet att du, nejtillpirater, enligt egen utsago, hellre diskuterar Piratpartiet i allmänhet och Rick Falkvinge i synnerhet än sakfrågor. Du verkar dock ändå ha ett intresse för frågorna eftersom du ofta, här på bloggen, bemöter kommentarer som handlar om dessa sakfrågor.

    Det språk du använder gör att jag gissar att du inte är helt purung utan har varit med ett tag.

    Med dessa konstateranden gjorda är det en fråga som bränner på min tunga:

    Har någon svensk politiker, oavsett partifärg, någon gång, någonsin, lagt ett lagförslag som du har varit tveksam till ur integritets- eller rättssäkerhetssynpunkt? Vilket var i så fall förslaget?

    • Ja det är klart att det har hänt många gånger att poliker lagt fram lagförslag som varit tveksamma även om jag inte kommer på så mycket på rak arm. Det där Beatrice Ask sa om lila kuvert till misstänkta sexköpare var som exempel inte speciellt genomtänkt även om det ju absolut inte handlade om ett lagförslag.

      Men det Beatrice Ask föreslår som jag tog upp i det här inläggen är faktiskt riktigt bra, alldeles oavsett vad hon eller andra föreslagit för varnsinnigheter tidigare.

      • OK, då väntar jag till du rätar ut armen. Hur länge skall jag vänta?

        • Räcker det inte med att jag säger att det förekommer och att allt Beatrice Ask säger inte är bra? Du kanske kan komma på några exempel själv. Jag kommenterar det jag känner till och det jag ser föras fram av bl.a. Rick Falkvinge. Jag ser ingen anledning att sätta igång att helt fritt googla efter uttalanden i syfte att kunna svara på din fråga.

          • Jodå, som varande Piratpartist och fd moderat finns det ingen brist på exempel på lagar och lagförslag som jag anser går över gränsen vad gäller oacceptabla övergrepp på personlig integritet och rättssäkerhet.

            För att ta ett exempel ur högen, som inte är så allmänt känt:

            Polisen har idag rätt att, utan att du på minsta sätt är misstänkt för något brott, i din bostad, utan din vetskap, installera hemlig övervakningsutrustning, video och audio. Kriteriet för sådan övervakning är att det kan antas att någon, misstänkt för ett brott som kan ge två års fängelse eller mer, kan tänkas besöka din lägenhet.

            OK för dig?

            Det är kul med strategispel!

            Jag skrev medvetet, som du mycket riktigt förstod, lagförslag, för att du inte skulle kunna exemplifiera med horrörer som de gredelina kuverten.

            Jag blev lite besviken när du ”fuskade” och ändå drog upp det.

            Väntar fortfarande på en lag eller ett lagförslag.

          • Du får vänta, jag kommer inte på något sådant lagförslag.

            Jag känner inte till kriteriet för övervakningsutrustning i folks hem men jag antar att det krävs ett beslut av åklagare eller liknande innan det gör och det är absolut inget som skrämmer mig. Om jag mot förmodan skulle ha besök av en person som är misstänkt för något allvarligt brott och min bostad blir avlyssnad så är det helt OK. Håller jag på med något fuffens så får jag skylla mig själv, gör jag inte det och avlyssningen inte ger resultat så ser jag inte problemet. Å andra sidan skräms jag inte alls av att vara avlyssnad av polisen om det finns starka skäl.

      • Jag förstår att ”nej till pirater” gillar detta förslag. Tänk så mycket lättare det blir att, på plats, döma fildelare om BA:s senaste förslag blir allvar.
        Skulle någon få för sig att neka till att ha fildelat, får denne snabbt besked om att den summa som föreslås som böter, istället kan bli tio gånger större i domstol.
        Snabbt går det också att hamna i domstol, eftersom ”rättsväsendet” avlastas betydligt genom detta nya förfarande.
        Upphovsrättsindustrins företrädare och sympatisörer myser nu.
        Det kan till och med tänkas att förslaget kommer därifrån.
        Eftersom IFPI med flera redan har större befogenheter än polisen, är det lämpligt att dessa också utfärdar straffet.

        • Vem har sagt att detta ska tillämpas för fildelningsbrott? Inte Ask i alla fall.

          Och vad ser du för nackdel med att mål som redan beslutats att de ska till domstol inte får väntetider på flera år? Det kan väl enbart vara positivt? OBS att man även snabbar upp friandet av en person.

          • Vem har sagt att detta ska tillämpas för fildelningsbrott? Inte Ask i alla fall.

            Dålig dag på jobbet? Det här var nog ett av dina tamaste argument någonsin.

            Vem har sagt att det inte skall tillämpas för fildelningsbrott? Inte Ask i alla fall.

            Återkommer om ditt andra stycke. Got to go…

          • Så din oro gäller alla framtida tillämpningar? De kan vara bra eller dåliga, självfallet kommer man att ta fram en lista och bedömningsgrunder för tillämpningar där det passar och ger hög rättssäkerhet. Jag förstår inte alls vad du har för invändningar emot att tillämpa en redan välanvänd princip på flera typer av brott, exempelvis rattfylleri.

            Kan du kanske rentav hålla med om att OM brottet är av en så enkel karaktär att det kan hanteras på ett rättssäkert sätt så vore det ett bra sätt att spara tid och pengar som bättre kan användas för mer komplicerade mål och därmed ge en totalt sett högre rättssäkerhet? Eller är du bara fastlåst vid att det KAN handla om att man snabbar upp hanteringen av enklare fildelningsbrott liksom att TPB-målet och liknande komplicerade mål inte skulle gynnas av att gå snabbare? Utveckla dina motargument, annars känns det som att det endast handlar om att man ska undvika att förenkla hanteringen av fildelningsbrott och jag förstår inte varför den typen av brott skulle skilja sig från andra. Är det olagligt så är det. Vill man ändra på det så får man lobba föra att ändra lagen.

            Rent generellt, anser du att samhället/rättsstaten missgynnas av att man kan komma till snabbare avgöranden givet att det sker på ett rättssäkert sätt?

            De allra flesta anser nog att det är viktigt att få snabba avgöranden, inte minst för den avskräckande effekten och respekten för lagen. Att veta att exempelvis fildelningsmål mal på i år efter år utan att något händer innebär ju att många totalt tappar respekten för lagen och det gäller även för andra typer av brott.

          • Antar att din senaste kommentar var riktad till Kustus och inte till mig, eller…?

            Jag ville bara peka på att detta Ask-argument inte var relevant i sammanhanget.

          • Den var riktad till dig. Missförstånd?

          • Eh… Du börjar din kommentar med Så din oro gäller alla framtida tillämpningar?. Vilken av mina kommentarer syftar du på, tid och datum, där jag skulle uttryckt min oro över att strafförelägganden kan komma att tillämpas på fildelare?

          • Har Ask uteslutit att den nya ”rättsskipningen” skulle gälla fildelningsbrott? Det visste jag inte….
            Visst tycker jag att det skulle vara bra om väntetiderna blev kortare i våra domstolar. Dock tror jag inte för ett ögonblick att Asks nya förslag skulle bli ett dugg rättssäkert. Det är bara att titta sig omkring. En ”Konstapel Klänning”som är misstänkt för diverse sexuella övergrepp eller försök till övergrepp, till och med mot minderårig. Minst en polis som är dömd för misshandel och våldtäkt. Poliser dömda för rattfylla. Poliserna i tunnelbanan som finns på film där dom hotar att ta in en person ”som verkar torr i munnen” till stationen, ifall han inte raderar en film där dom uppträder väldigt illa.
            Inte vill jag att personer med så dåligt omdöme ska utdela några straff….
            Än mindre vill jag att någon juridisk företrädare för antipiratbyrån eller IFPI ska föreslå ett, som dom tycker, lämpligt bötesbelopp då någon anses ha ägnat sig åt illegal fildelning.

  3. Det är en självklarhet att Rick Falkvinge inte släpper in dig till sin blogg; ingen människa med sina sinnes fulla bruk i behåll vill veta av gnällspikar som floodar deras bloggs kommentarsfält.

    • Jag skrev debattinlägg i hans blogg innan han spärrade mig. Men mina åsikter delades inte av honom och blev obekväma.

      Jag får obekväma och osakliga inlägg här, exempelvis från Donsan. Men jag väljer att låta dem stå kvar för allmänt beskådande eftersom de oftast gynnar min ståndpunkt snarare än den motsatta. Sen är det ju också så att eftersom jag anklagat Rick Falkvinge för censur i sin blogg så vill jag själv föregå med gott exempel och låta debatten vara fri i min egen.

      • Du har helt rätt, idioter finns i båda lägren vad det gäller piratfrågor. Osakliga argument är helt ovidkommande och själv försöker jag hoppa över dem.

        Som de säger i amerika ”To argue on the internet is like cheating in the Special-Olympics – even if you win, you are a retard”

        Däremot kan jag inte förstå hur du kan tycka Asks förslag är bra??? Frihetsberövande eller påföljd ska inte kunna dömas godtyckligt av folk vars kvalifikationer och erfarenhet kan färga deras ställningstagande. Tänk dig själv de skånska poliserna som i sin bil hänvisade till ”aupjaevlarna”, om de hade haft makt att utdöma straff på stående fot. Eller likaledes om en mobbad åklagare som vill hävda sig för att få bättre statistik. Då blir det ju som parkeringsbotsidiotin där vissa lapplisor jobbar på kvot.

        • Jag förstår inte varför du kallar det ”dömas godtyckligt”. Det handlar ju inte alls om detta. Principen tillämpas ju redan idag för straff som inte ger fängelse, är du emot det också? Jag förutsätter att man tar fram bra regler/kriterier för det här och att det följs upp, förtydligas, förbättras, förändras vid behov, precis som allt annat.

          OBS att rättssäkerheten förbättras avsevärt för komplicerade brott, anser du inte att det är bra? Oron är överdriven enligt min mening.

  4. Ok Nejtillpirater.

    Aldrig ens funderat hur detta kunnat hända/ske?

    Förutom vapendragaren Sten så är det ett STORT fåtal här på ens din egen sida som håller med dig om nåt.

    Dom som däremot anser att du inte håller dig till sakliga diskussioner, eller att du tex har en förkärlek till att idiotförklara andra personer o med ännu större förkärlek ge dom nidnamn där en stor favorit för dig är att kalla andra för ”Sk”, både det ena o andra, är i majoritet.På din egen blogg!
    Du lyckades tom kalla Christina Engström för en ”så kallad” MEP tex trots att han ÄR en MEP oavsett om du gillar det eller ej.
    Samtidigt har du inga problem att säga till andra att dom ska hålla sig till god ton!

    O tro det eller ej, det finns fler än du här i världen som inte håller med tex Piratpartiet eller självaste favvopersonen din, Rick, o du är är åndå en av dom ytterst få, tom vad jag hört o sett, DEN ENDA, som inte tillåts kommentera längre hos Rick, o du tycker det är konstigt!?

    Det måste ju vara alla andra som inte fattar nåt…antar jag…
    (Hör Sten i bakgrunden knappra på knapparna på tangentbordet till ditt försvar med ännu mera vänliga vettiga svar).

    Ha det
    Jan

    • Hej Jan, vilken bra hörsel du måste ha!

      Hör du även ljudet av fallande medlemstal?

      Nu e det 16400 medlemmar kvar, ett fall på 35 000, det är inte så många kvar som håller med dig.

      Vänligen

      Sten

    • ”Sk”? Vad menar du? Jag har kallat Rick Falkvinge för pajas men inte rent allmänt utan i ett sammanhang. Det har med flera av hans uttalanden att göra, utan de uttalandena har jag ingen anledning att ta till sådana ord men givet de uttalanden jag kritiserat och som är pajasartade så är det svårt att bortse ifrån det och jag kan inte komma på något bättre ord i sammanhanget.

      Vad gäller ”så kallad” MEP så har jag aldrig skrivit så. Jag har dock flera gånger skrivit ”Pirate MEP” som han (Christian, ej Christina) kallar sig. OBS att ”Pirate MEP” inte är något vedertaget begrepp, ”MEP” är det däremot.

      Det var flera helt seriösa debattörer som spärrades av Rick Falkvinge, det var åtminstone ett par till förutom mig. Dessutom garderade han genom att radera inlägg som ”liknande” våra inlägg, något som han själv skrev i sin blogg att han gjorde. Alltså oavsett vem som skrev så raderade han inlägg med ”fel” innehåll. Jag såg flera sakliga inlägg raderas för ett antal olika debattörer. Under den perioden dominerades ibland debatten av ett antal piratkritiker som var seriösa, mot ett antal mycket oseriösa pirater som tillgrepp upprepade personangrepp. Piratvänner med ständiga personangrepp lämnades helt orörda i bloggen, han lät inte ens angripna piratmotståndare sakligt försvara sig.

      I övrigt håller jag med Sten, kraftigt sjunkande medlemsantal och opinionsstöd talar sitt tydliga språk. Det är faktiskt så att jag rent av funderar på att parkera eller lägga ner denna blogg, pirateran i Sverige verkar vara över och det vi nu ser är bara de sista dödsryckningarna.

    • Jag gillar och håller med i mycket av det ”nejtillpirater” skriver här. Bryr mig dock inte om att skriva något, annat än detta då, eftersom jag inte känner att jag har så mycket att tillföra.

    • Vi är nog fler än du tror som håller med NejtillPirater här, men NejTillPirater för fram bättre argument, än t.ex mig själv, och ser ingen andelning till att besvara inlägg.

      mvh Johnny

  5. Som sagt, det finns många flera som håller med nejtillpirater…

Kommentera

