Håll ordning på din Bitch!

Förr eller senare kommer ett utspel från Piratpartiet, eller i alla fall från någon pirat, som jag kan hålla med om, helt eller delvis. Om inte annat kan det visa på att jag absolut inte hatar vare sig Piratpartiet, Piratpartister, pirater, Rick Falkvinge eller Christian Engström. Huvudsyftet med denna blogg är att kritisera de delar av Piratpartiets politik och utspel som jag anser leder i en felaktig riktning om de skulle få gehör för sina åsikter. Jag har tidigare hävdat flera gånger att om det dyker upp något som kan vara bra så är jag inte främmande för att ta upp det här.

Christian Engström oroas av tjänster som gör att man kan spåra andra genom att ange de deras mobilnummer och se var de befinner sig vad gäller position, eller åtminstone vad gäller ungefärlig position, eller åtminstone var deras mobil befinner sig…

Hur som helst gillar faktiskt inte jag heller sådana möjligheter utan förbehåll. För polisen anser jag att det ska vara en självklarhet att kunna pejla in någon. Inte utan förbehåll utan enligt ett visst regelverk. Jag tänker inte gå in på detaljerna om detta just nu. Det ska även vara OK att spåra någon som ringer 112 och det är det väl redan. Men jag tycker absolut inte att vem som helst ska kunna spåra vilken privatperson som helst bara genom att anlita en betaltjänst och knappa in ett mobilnummer (om det nu är så det fungerar).

Däremot kan jag tänka mig att det är OK om man först medger detta via någon form av avtal och att man då även bara medger det för en viss person eller grupp av personer efter inloggning osv. Det skulle kunna vara en trygghet att som exempel kunna spåra en äldre och förvirrad anhörig som kan gå vilse eller irra omkring då och då. Eller för att kunna ha koll på var barnen är. Jag tror att den typen av tjänster kommer att bli vanligare och vanligare. Men ingen privatperson, företag eller en organisation ska kunna göra det utan personens medgivande. I detta fall tycker jag att ordet integritet fungerar bra, man ska kunna ha sådan integritet att inte vem som helst ska kunna kolla var man är via ett mobiltelefonnummer.

9 svar

  1. Jag bara antog att den som blev ”spårad” hade gått med på detta, genom nedladdning av någon app eller dylikt. Om inte så är det verkligen horribelt.

    Trevligt att du kan hålla med en pirat om något någongång! Annars skulle man kunna få intrycket av att dina åsikter defineras av att invertera piratpartiet och dess företrädares.

  2. Trevligt att vi kan mötas mellan skyttegravarna!

    Jag har dock en fundering om huruvida det är OK att spåra, i betydelsen identifiera, den som ringer 112.

    Ponera att du på din kvällspromenad ser någon misshandlas av några biffiga Hells Angels-typer. Du blir naturligtvis rädd, men du har i alla fall din mobiltelefon med dig. Kommer du att ringa 112, om du har i minnet det som du läste i tidningen för en månad sedan:

    Den personen, som ringde 112 i en liknande situation, blev identifierad av polisen och kallad som vittne, vilket resulterade att ett av hennes barn i sin tur blev misshandlat av hangarounds.

    Ringer du eller ringer du inte?

    (Ja, hela scenariot är påhittat av mig, men är den så långsökt?)

    • Jag skulle ringa. Om jag skulle vara rädd för att vittna så kan jag ju hävda att jag inte minns. Jag tycker faktiskt att det är bra att man kan få fram vittnen till brott, brott mot vittnen ska förstås också bestraffas.

      • ”… vittnen ska förstås också bestraffas.”

        Ja, det håller jag oförbehållsamt med om. Det är till och med så att jag tror att man just för detta brott skulle kunna hitta en korrelation mellan längre straff och minskad frekvens.

        Däremot är jag inte övertygad att de flesta skulle göra som du: ringa och sedan kanske ”glömma” i vittnesbåset. Jag tror de flesta skulle låta bli att ringa i den situationen. Parar man sedan ihop uppspårning med alliansens civilkurage-lag tror jag väldigt få skulle slå 112.

        • Å hej och hå! Ser först nu att precisionen i selekteringen av citatet var katastrofal. Citatet skall naturligtvis vara ”…brott mot vittnen ska förstås också bestraffas”. Mea culpa.

    • Barar för att ngn ringt från ett specifikt nummer betyder ju inte att Polisen kan bevisa vilken individ det var som ringde.

      • O nej, men hangaround-killarna kanske har en annan uppfatting om beviskrav än rätten…

  3. 112 registrerar inte vilka telefonnummer som används för att ringa nödsamtal, inte heller får de spåra i vilka zoner som mobiltelefoner ringer ifrån.

    Däremot är flera i Piratpartiet riktiga teknik freaks som själv ser möjligheten med liknande spårnings-system, men de flesta piratartister vill ha mer restriktioner runt liknande tjänster så att dessa tjänster inte missbrukas av exempelvis folk som har besöksförbud eller av folk som inte bör veta var någon annan person befinner sig.

    För på samma sätt som man kan slå #31# före telefonnumret man ringer för att slippa bli identifierad av en nummerpresentatör så borde man gratis kunna slå ett nummer på mobilen för att få reda på om en spårnings-tjänst är aktiverad och det borde vara lag på att företag som bedriver liknande dagligen måste sända minst fem SMS vid olika tillfällen som bekräftar att tjänsten är aktiverad för det angivna telefonrummet.

    Som sagt så varnat PP för tekniken och de vill ha bättre lagar, men de vill inte förbjuda eller stoppa tekniken.

Kommentera

