Piratpartiets ledare Rick Falkvinge anklagas för jäv

OK, det är gammalt men jag råkade hitta det när jag sökte lite på temat jäv. Piratpartiets ledare anklagas för jäv, se även här. Via detta hittade jag även Att sopa rent framför egen landgång.

Vi har ju lärt oss att jäv i piratsammanhang är när en fildelningsdom inte går fildelarnas väg eller möjligen att den riskerar att inte gå fildelarnas väg i en kommande rättegång. I det här fallet var det Rick Falkvinge som anklagades för jäv så per definition kan det ju absolut inte handlat om detta för nu gick det ju Rick Falkvinges väg. Vill bara påpeka det så ingen nu tvekar om vad jäv är i sammanhanget.

Vän av ordning (?) skulle kunna tro att jag försöker smutskasta Rick Falkvinge och Piratpartiet men det vill jag dementera å det bestämdaste. Jag kan ju knappast hållas ansvarig för alla tokerier som Rick Falkvinge och Piratpartiet hittar på. Enligt ”piratlogiken” lär väl tokerierna vara ”någon annans” fel. Mediamaffians kanske? Eller FRAs?

3 svar

  1. Hittade du inget bättre att komma det, du vän av (o)ordning?

    Jag hade förväntat mig en skandalartikel a la ”Hänt i Veckan”

    • Jag letade absolut inte efter det här specifikt, det kom upp när jag sökte efter efter glosorna Piratpartiet och jäv, för att se hur piraterna sett på jävsfrågan. Söker man just nu med Google så kommer förresten mitt inlägg upp på tredje plats, efter träffen om att Rick Falkvinge anklagas för jäv.

      Tycker du inte att det kan vara på sin plats med lite mer internkritik innan man anklagar andra för saker? Jag upplever det ofta som att när det gäller Rick Falkvinges och Christian Engströms uttalanden och agerande så har de frikort medan nolltolerans gäller för myndigheter, ”mediamaffian” , Beatrice Ask osv. Jag har sett spår av internkritik i enskilda bloggar/forum men lite förenklat så verkar internkritik saknas. När partiledningen kan vantolka saker hur de vill och dessutom agera på tveksamt sätt så kommer man att uppfattas som ett pajasparti. Att medlemmarna inte ser detta som ett problem anser jag vara anmärkningsvärt.

      • Det finns absolut ingen brist på internkritik i piratpartiet, det är vad vi har sysslat med sedan EU-valet 😛

Kommentera

